SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Promocja kultury artystycznej i krytyka artystyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Promocja kultury artystycznej i krytyka artystyczna
Kod przedmiotu 03.9-WA-EASPP-PART-Ć-S14_pNadGenTG381
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Mirosława Vierstra
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształtowanie zdolności prezentowania w różnych formach własnego światopoglądu artystycznego. Przekazanie umiejętności analizy dzieł sztuki, przestrzeni wystawienniczej i tekstów krytycznych. Przekazanie wiedzy o kryteriach wartościowania twórczości artystycznej. Kształtowanie umiejętności analizy sztuki w przestrzeni publicznej i upowszechniania sztuki i aktywności artystycznej z wykorzystaniem różnorodnych form i strategii promocji.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość historii sztuki.

Zakres tematyczny

  1. Funkcje i zadania krytyki
  2. Opis, interpretacja, wartościowanie różnorodnych form sztuki
  3. Rola krytyki artystycznej w świecie zmieniających się wartości estetycznych
  4. Charakterystyka zagadnień związanych z promocją kultury artystycznej
  5. Instytucje życia artystycznego (muzea, galerie, salony sztuki)
  6. Strategie upowszechniania sztuki popularnej i elitarnej
  7. Formy promocji artystycznej

Metody kształcenia

Analiza dzieł sztuki, różnego typu wystaw (indywidualnych, problemowych), tekstów krytycznych w bieżącej prasie artystycznej oraz prac własnych studentów i innych form wizualnego przekazu. Projekty własne scenariuszy wystaw i animacji kulturalnej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Recenzje z wystaw, udział w dyskusjach, przedstawienie własnych projektów (np. makiety i tekstu do katalogu, scenariusza wystawy).

Literatura podstawowa

  1. Jedlewska, B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin, 1999
  2. Kmita, J. red. Wartość dzieło sens. Warszawa: Książka i Wiedza, 1975
  3. Galinowska, S., (red), Komercjalizacja w kulturze, Warszawa, 1992
  4. Dziemidok, B., Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa: PWN, 2002
  5. Ruskin, J., Sztuka, społeczeństwo, wychowanie, Wrocław: Ossolineum, 1977
  6. Publiczna przestrzeń dla sztuki?, Kraków, Wien, 2003
  7. D’Allewa, Metody i teorie historii sztuki, Kraków, 2008
  8. Guzek, Ł., Sztuka instalacji, Warszawa, 2007
  9. Dymna, E., Rutkiewicz, M., Polski Street Art, Warszawa, 2010

Literatura uzupełniająca

Wybrane artykuły z prasy artystycznej.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)