SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Organizacyjne podstawy bezpieczeństwa publicznego |
Kod przedmiotu | 14.1-WZ-BezD- OPBP |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką z zakresu organizacyjnych podstaw zarządzania bezpieczeństwem publicznym, w tym podmiotami oraz ogniwami kreującymi bezpieczeństwo i porządek publiczny w Polsce oraz kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących do wykorzystania wiedzy w pracy zawodowej.
Brak
Wykład:
Źródła zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego w państwie; podstawy prawne regulujące organizację i funkcjonowanie systemu bezpieczeństwa publicznego; zarządzanie podmiotami bezpieczeństwa i porządku publicznego; funkcje i zadania instytucji stojących na straży bezpieczeństwa publicznego; rola administracji rządowej i samorządu terytorialnego w zarządzaniu bezpieczeństwem publicznym.
Ćwiczenia:
Pojęcie bezpieczeństwa; czynniki determinujące stan bezpieczeństwa wewnętrznego; rodzaje i źródła zagrożeń; zasady współdziałania administracji rządowej i samorządowej w sytuacjach zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego; podmioty prywatne działające w sferze bezpieczeństwa publicznego; bezpieczeństwo informacyjne państwa; bezpieczeństwo imprez masowych, bezpieczeństwo ruchu drogowego; bezpieczeństwo społeczności lokalnych, zastosowanie nowych technologii w bezpieczeństwie publicznym.
Projekt:
System bezpieczeństwa publicznego: zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne, podstawy prawne funkcjonowania systemu, siły i środki zapewniające funkcjonowanie systemu, w tym Sił Zbrojnych RP. Dokumentacja związana z bezpieczeństwem imprez masowych.
Wykład konwencjonalny oparty na pozycjach literatury podstawowej, a także rozszerzony o aktualne informacje związane z zarządzaniem bezpieczeństwem i porządkiem publicznym.
Ćwiczenia do których wcześniej studenci otrzymują zadania, powinny być wykonane w określonym czasie. Zadania obejmują pracę z dokumentami źródłowymi i innymi, pracę w grupach, klasyczną metodę problemową, dyskusję, której efektem powinny być wykonane prezentacje wyników w formie multimedialnej.
Projekt to opracowanie dokumentacji imprezy masowej.Projekty wykonywane będą w grupach 2-4 osobowych: praca z dokumentami źródłowymi i innymi, metodą problemową, dyskusja. Efektem końcowym powinna być prezentacja wyników w formie opisowej i graficznej - schematy, przebiegi, wykresy wielowariantowe oraz uzasadnienie pisemne..
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia z wykładu na podstawie egzaminu pisemnego – w formie testu. Lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem (K_W03, K_W05) ; pytania zamknięte. Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 25 pytań wybranych przez prowadzącego. Progi punktowe dla poszczególnych ocen z testu: 13-14 punktów-3,0; 15-16 punktów-3,5; 17-18 punktów-4,0; 19-21 punktów-4,5; 22-25 punktów-5,0.
Ćwiczenia
Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia z ćwiczeń na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest przygotowanie i prezentacja przydzielonego tematu z wykorzystaniem technik multimedialnych oraz pozytywne oceny z 2 kolokwiów. Czas prezentacji 40-50 min. Po wygłoszeniu referatu odbywa się dyskusja i oceniana jest aktywność studentów w prowadzonej dyskusji (K_U03, K_K02, K_K02). Prezentacja stanowi 20% oceny z ćwiczeń, natomiast ocena z aktywności w dyskusji 10%. Lista pytań do kolokwiów z zakresu tematycznego ćwiczeń zostaje studentom przesłana z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania otwarte z progami punktowymi (K_W03, K_W05). Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Progi punktowe dla poszczególnych ocen z kolokwium: 1,55-1,85 punktów-3,0; 1,86-2,16 punktów-3,5; 2,17-2,47 punktów-4,0; 2,48-2,78 punktów-4,5; 2,79-3 punkty-5,0. Ocena z kolokwium stanowi 35% oceny z ćwiczeń.
Projekt
Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia na ocenę z ćwiczeń projektowych na podstawie prezentacji wykonanego projektu w formie graficznej wraz z pisemnym uzasadnieniem podjętych rozwiązań oraz dokumentacji związanej z organizacją imprezy masowej. Czas prezentacji 20-30 min. Po przedstawieniu projektu odbywa się dyskusja. Oceniana jest aktywność studentów w prowadzonej dyskusji (K_U01, K_U02, K_W03, K_W05, K_U02, K_K02). Projekt stanowi 75% oceny z ćwiczeń, natomiast ocena z aktywności podczas ćwiczenia projektowego 25%. Ocenę dostateczną (3,0) otrzymuje student, który uzyska co najmniej 60-65% poprawnych odpowiedzi na pytania otwarte na ćwiczeniach (K_W03, K_W05), 66-75% na ocenę dst plus (3,5), 76-85% na ocenę dobrą (4,0), 86-94% na ocenę db plus (4,5), na ocenę bdb (5,0) 95-100%.
Miarą zaliczenia przedmiotu jest ocena końcowa, która jest wypadkową oceny z egzaminu, ćwiczeń i projektu (egzamin 50%, ćwiczenia 25%, projekt 25%).
Prowadzący zajęcia korzysta także z materiałów własnych oraz źródeł internetowych.
Zmodyfikowane przez dr inż. Tadeusz Tabaczniuk (ostatnia modyfikacja: 13-04-2017 13:01)