SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dykcja i recytacja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dykcja i recytacja
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-DRC-Ć-S14_pNadGenK36OI
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jolanta Konstańciuk-Sipowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie prawidłowej techniki i wyrazistości mowy zgodnie z normami polskiej wymowy, poszerzenie wyobraźni językowej poprzez zastosowanie różnych środków ekspresji, kształtowanie umiejętności publicznego, artystycznego wygłaszania tekstów, poprawa wizerunku osoby poprzez głos.

Wymagania wstępne

Sprawny aparat artykulacyjny

Zakres tematyczny

- Umiejętność opanowania ciała jako instrumentu przekazu werbalnego

- Ćwiczenia usprawniające dynamikę oddechu

- Ćwiczenia artykulacyjne nad poprawą wyrazistości mowy: praca nad ruchliwością warg,szczęki i języka, prawidłową wymową głosek

- Posługiwanie się akcentem, frazą, pauzą, tempem

- Uświadomienie praw rządzących procesami przekazywania myśli i uczuć.

- Uczenie udzielania świadomych odpowiedzi na pytania: Co mówię? Jak mówię? Do kogo mówię ? Po co mówię ?

- Samodzielne poszukiwanie interpretacji przygotowywanych tekstów.

Metody kształcenia

Pokaz z instruktażem, ćwiczenia przedmiotowe, działania praktyczne 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności na zajęciach, przygotowanych zadań (ćwiczeń artykulacyjnych i tekstów literackich)

Literatura podstawowa

1.      J. Sipowicz: Ja i mój głos, Wrocław 2009

2.      K. Gawęda: Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995.

3.      D. Michałowska: Podstawy polskiej wymowy scenicznej, PWST, Kraków 1994.

4.       D. Michałowska: Mówić wierszem, PWST, Kraków 1999.

5.       B. Toczyska: Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 1998.

6.       B. Toczyska: Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1994.

7.       B. Toczyska: Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997.

8.       M. Walczak-Deleżyńska: Aby język giętki (wybór ćwiczeń artykulacyjnych), PWST, Wrocław 2001.

9.       M. Walczak-Deleżyńska, J. Deleżyński: Czy dykcja to fikcja (praca nad wyrazistością słowa), Łódź 2004.

10.     J. D. Bednarek: Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002.

11.    L. Dutkiewicz, J. Sawicka: Fonetyka i fonologia, 1995

12.   B.Tracy: Mów i zwyciężaj, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca

1.      A. Markowski (red.): Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 1999.

2.      D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz: Kultura języka polskiego, 1971

3.      W. Doroszewski, B. Wieczorkiewicz: Zasady poprawnej wymowy polskiej, 1947

4.      W. Mańczak: Polska fonetyka i morfologia historyczna, 1975

5.      Praktyczny słownik poprawnej polszczyzny, 1995

6.      B. Wieczorkiewicz: Sztuka mówienia,  Kraków 1998

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 29-04-2017 10:48)