SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 16.0-WA-EASMP-POGÓL-W-S15_pNadGenB2TGX
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi sylwetkami kompozytorów i zagadnieniami z zakresu muzyki XX i XXI wieku.

Wymagania wstępne

Wybór niniejszego przedmiotu ogólnouczelnianego przez studenta.

Zakres tematyczny

1. Jak rozsadzono system dur-moll: wczesne początki wielkiej destrukcji (późny romantyzm: Wagner, Strauss).  

2. Urzekający świat impresjonizmu (Satie, Debussy, Ravel, De Falla).

3. Neoklasycyzm - czy powrót do korzeni? (Bartòk, Strawiński, Prokofiew, Bacewicz, Hindemith, grupa sześciu).

4. Rytm - to jest to! (Strawiński, Bartòk, Varèse)

5. Równe prawa dla wszystkich dźwięków. Dodekafonia (Schönberg, Berg, Webern i in.).

6. Wielkie indywidualności XX wieku: Igor Strawiński.

7. Dodekafonia do kwadratu, czyli serializm (Messiaen, Boulez, Stockhausen).

8. Wielkie indywidualności XX wieku: Olivier Messiaen.

9. Barwa - to jest to! Sonoryzm (Ligeti, Xenakis, Lachenmann, Penderecki i druga awangarda) .

10. Muzyka jest wszędzie: John Cage.

11. Wielkie indywidualności XX wieku: Witold Lutosławski.

12. Mniej znaczy lepiej? Minimal music (Reich, Glass, Górecki, Kilar).

13. Półton to o wiele za dużo: muzyka mikrotonalna (Ives, Hába, Partch, Stockhausen i in.).

14. Dźwięk od podszewki: spektralizm (Scelsi, Grisey, Murail, Saariaho, IRCAM).

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny – z dyskusją.

Wykład z prezentacją multimedialną obejmującą materiały dźwiękowe, filmowe i fragmenty partytur.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia: min. 50% obecności na wykładzie

Literatura podstawowa

1.       B. Schaeffer, Mały informator muzyki XX wieku, PWM Kraków, 1987

2.      I. Lindstedt, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010

3.      Ch. B. Rae, Muzyka Lutosławskiego, PWN, Warszawa, 1996

 

4.       C. Cox, D. Warner (red.), Kultura dźwięku, teksty o muzyce nowoczesnej, słowo / obraz terytoria, Gdańsk, 2010

 

5.       T.A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1981

 

6.       W. Rudziński, Muzyka naszego stulecia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

 

7.       E. Antokoletz, Muzyka XX wieku, Wydawnictwo POZKAL, Inowrocław, 2009

Literatura uzupełniająca

1.      K. Stone, Music Notation in the Twentieth Century: A Practical Guidebook, New York, W. W. Norton, 1980

2.      Alex Ross, The rest is noise. Farrar, Straus and Giroux, Nowy Jork, 2007

3.      B. Schaeffer, Wstęp do kompozycji, PWM Kraków, 1976

4.      M. Szoka, George Crumb, Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2011

5.      J. Luty, John Cage. Filozofia muzycznego przypadku, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2011

6.      D. Cichy (red.), seria: Nowa muzyka amerykańska, Nowa muzyka brytyjska, Nowa muzyka niemiecka, Korporacja Ha!art, Kraków, 2010

7.      J. Topolski, Widma i czasy. Muzyka Gérarda Griseya, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2012

8.      J. Szerszenowicz, Inspiracje plastyczne w muzyce. Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2012

9.  Wybrane numery czasopism Res Facta i Glissando oraz materiały dostępne w Internecie.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 29-04-2017 10:48)