SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia muzyki |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-HMU-Ć-S14_pNadGenHDUU9 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
- zapoznanie studentów z podstawowym faktami i wiadomościami z zakresu historii muzyki w kontekście historii powszechnej i historii kultury
- zaznajomienie z twórczością muzyczną w perspektywie historycznej, z reprezentatywnymi dla poszczególnych epok kierunkami, stylami i dziełami muzycznymi,
- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk w ramach ich wzajemnych oraz zewnętrznych wobec nich uwarunkowań i kontekstów,
- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki.
- I semestr - zdany egzamin wstępny
Wykłady
1. Zajęcia organizacyjne
2. Historia muzyki – pojęcie, przedmiot, zakres
STAROŻYTNOŚĆ
3. Kultura muzyczna starożytnej Grecji
ŚREDNIOWIECZE
4. W kręgu chorału gregoriańskiego
5. Świecka alternatywa
6. Początki i rozwój polifonii
RENESANS
7. – 8. Renesans w muzyce. Zagadnienia stylistyczno-konstrukcyjne. Formy i gatunki. Generacje niderlandzkie.
9.- 10. Giovanni Pierluigi da Palestrina i Carlo Gesualdo da Venosa
BAROK
11. Barok w muzyce. Konfrontacja stylistyczna muzyki renesansu i baroku
12.- 13. Barokowy idiom – retoryka muzyczna
14. Barokowy idiom - imitazione della natura
15. Wielkie syntezy: J.S.Bach, G.F.Haendel
Ćwiczenia
1. Zajęcia organizacyjne
2. Czym jest a czym nie jest historia muzyki?
3. Teoria etosu
4. Chorał gregoriański – czy tylko średniowieczne wyznanie wiary?
5. Dworska kultura muzyczna
6. Guillaume de Machaut – średniowieczny romantyk?
7. Elementy techniki dźwiękowej renesansowej polifonii wokalnej
8. Styl palestrinowski – renesansowa ortodoksja?
9. Kolokwium (starożytność, średniowiecze, renesans)
10 . Mikołaj Gomółka – Melodie na psałterz
11. – 12. Elementy barokowej techniki kompozytorskiej
13. – 14. Formy i gatunki muzyczne baroku
15. Kolokwium (barok)
Wykład konwencjonalny, ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie, artykuł)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie: 1. część pisemna - test, 2. część ustna (po zaliczeniu testu)
Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz ocen z kolokwiów.
1. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
2. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
3. U. Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003
4. D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-I Kraków 2 5 - 2011
5. T. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku
6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III 7. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998
8. R. D. Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998
9. M. Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998
Z. Dobrzańska, Izorytmia – średniowieczna zasada komponowania, „Ruch Muzyczny” 1983/1
E. Obniska, Palestrina – muzyka renesansowego klasycyzmu, „Ruch Muzyczny” 1983/12
M. Perz, Mikołaj Gomółka, Kraków 1981
M. Perz, Sztuka „sekretnej chromatyki” w melodiach Mikołaja Gomółki, M 1988/4
A. Schweitzer, Bach
F. Wesołowski, Wprowadzenie do retoryki muzycznej, cz.1, w: Zeszyty Naukowe AM we Wrocławiu, 1979/21; cz.2, tamże 1980/23
S. Jarociński, Debussy a impresjonizm i symbolizm
Z. Helman, Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku
A.Chłopecki, Pasja jako znak, „Ruch Muzyczny” 1975/4
R. Chłopicka, Tradycja gatunkowa w Pasji..., Spotkania muz. w Baranowie, 1977
L.Polony, Poetyka muzyczna Mieczysława Karłowicza, Kraków 1984
K. Szymanowski, Wychowawcza rola kultury muzycznej w społeczeństwie, Warszawa 1984
K. Szymanowski, Fryderyk Chopin, Chopin, Fryderyka Chopina mit o duszy polskiej, w: Pisma, t. 1, Pisma muzyczne, red. S. Kisielewski, Kraków 1984
L.Polony, Powikłania ideologii estetycznej w powojennym pięćdziesięcioleciu, w: Muzyka polska 1945-95, Kraków 1996
L.Polony, Polski kształt sporu o istotę muzyki, Kraków 1991
A. Einstein, Muzyka w epoce romantyzmu
B. Pociej, Chorał (2), „Ruch Muzyczny” 1982/1
B. Pociej, Chorał (3), „Ruch Muzyczny” 1982/11
B. Pociej, Formy chorałowe, „Ruch Muzyczny” 1982/9;
C. Sachs, Muzyka w świecie starożytnym
E. Obniska, Guillaume de Machaut – poeta wieku niepokoju, „Ruch Muzyczny” 1983/3
E .Obniska, Piewca miłości dwornej, „Ruch Muzyczny” 1977/17
L. Erhardt, Cienie i blaski historii muzyki, Ruch Muzyczny, 1982/8
L. Erhardt, Muzyka w walce o rząd dusz, „Ruch Muzyczny” 1982/9
L. Erhardt, Odkrycie miłości, „Ruch Muzyczny” 1982/14
L. Erhardt, Wyrodne dzieci, „Ruch Muzyczny” 1982/11
M. Bristiger, Związki muzyki ze słowem, BRF/4, Kraków 1986
M.Tomaszewski, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997 H.H.Eggebrecht, C.Dahlhaus, Co to jest muzyka? Warszawa 1992
N.Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995
N.Harnoncourt, Dialog muzyczny, Warszawa 1998
Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 08:34)