SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Literatura muzyczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Literatura muzyczna
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Andrzej Tuchowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,

- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,

- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych

- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,

- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi analizy dzieła muzycznego i problematyki analitycznej

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki

Wymagania wstępne

- I semestr - zdany egzamin wstępny

- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni

Zakres tematyczny

ROMANTYZM, NEOROMANTYZM I SZKOŁY NARODOWE

F.Schubert: symfonie /VIII h-moll „Niedokończona”/, pieśni /Pstrąg, Małgorzata przy kołowrotku, Król olch, cykl Piękna młynarka/

R. Schumann: symfonie /I B-dur „Wiosenna”/, Koncert fortepianowy a-moll

F.Mendelssohn: IV Symfonia A-dur „Włoska”, Koncert skrzypcowy e-moll, Muzyka do Snu nocy letniej, Pieśni bez słów /wybór/

C.M. Weber: Wolny strzelec

H. Berlioz: Symfonia fantastyczna

F. Liszt: koncerty fortepianowe /I Es-dur/, Sonata fortepianowa h-moll, rapsodie węgierskie /II/, poemat symfoniczny „Preludia”

R. Wagner: Tannhäuser, Tristan i Izolda (Wstęp)

A. Borodin: Kniaź Igor /Tańce połowieckie/

M. Rimski-Korsakow: Szeherezada

M. Musorgski: Obrazki z wystawy, Noc na Łysej Górze

P. Czajkowski: symfonie /VI h-moll „Patetyczna”/, Koncert fortepianowy b-moll, Koncert skrzypcowy D-dur, suity z baletów /Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów/, Uwertura-fantazja Romeo i Julia, Eugeniusz Oniegin /Walc, Polonez/

B. Smetana: cykl: Moja Ojczyzna /Wyszehrad, Wełtawa/

A. Dworzak: IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata”, Tańce słowiańskie /wybór/

I. Albeniz: Suita hiszpańska

M. de Falla: suita z baletu Czarodziejska miłość

E. Grieg: Koncert fortepianowy a-moll, Peer Gynt /suity I i II/

J. Sibelius: Koncert skrzypcowy d-moll

C. Franck: Symfonia d-moll

J. Brahms: symfonie /IV e-moll/, koncerty fortepianowe /I d-moll/, Koncert skrzypcowy D-dur, Wariacje n/t Paganiniego, Tańce węgierskie /wybór/, Uwertura akademicka

MODERNIZM PRZEŁOMU XIX/XX;

G. Mahler: symfonie (NR 3, 8, 9)

R. Strauss: poematy symfoniczne /Dyl Sowizdrzał, Don Juan, Tako rzecze Zaratustra/

S. Rachmaninow: II Koncert fortepianowy c-moll, Kantata "Dzwony"

A.Skriabin, "Poemat Ekstazy"

Cl . Debussy, "Popołudnie fauna", "Morze" , wybrane preludia fortepianowe

M. Ravel: Pavana dla zmarłej infantki, balet "Dafnis i Chloe" (fragmenty)

OPERA WŁOSKA I FRANCUSKA XIX w.   - REALIZM I WERYZM

G. Verdi: Traviata

G. Bizet: Carmen

G. Puccini: Tosca

MODERNIZM DWUDZIESTOWIECZNY - POCZĄTKI

I.Strawiński: "Ognisty Ptak", "Pietruszka", "Swięto wiosny" (fragmenty)

A. Schoenberg, "Pierrot Lunaire" (fragmenty)

Metody kształcenia

Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną.

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej (test z progami punktowymi).

Literatura podstawowa

1. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II

2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II

3. U.Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003

4. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011

5. T.Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku

6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III

Literatura uzupełniająca

1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012

2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V

3. E.Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998

4. H.H.Eggebrecht, C.Dahlhaus, Co to jest muzyka? Warszawa 1992

5. N.Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995

6. N.Harnoncourt, Dialog muzyczny, Warszawa 1998

7. R.D.Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998

8. M.Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998

Czasopisma

1. Canor. Pismo poświęcone interpretacjom muzyki dawnej

2. Res facta, Res facta nova

3. Muzyka. Kwartalnik IS PAN

4. Jazz Forum

5. Ruch Muzyczny

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 09:48)