SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Literatura muzyczna |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
- zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,
- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,
- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych
- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi analizy dzieła muzycznego i problematyki analitycznej
- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki
- I semestr - zdany egzamin wstępny
- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni
ROMANTYZM, NEOROMANTYZM I SZKOŁY NARODOWE
F.Schubert: symfonie /VIII h-moll „Niedokończona”/, pieśni /Pstrąg, Małgorzata przy kołowrotku, Król olch, cykl Piękna młynarka/
R. Schumann: symfonie /I B-dur „Wiosenna”/, Koncert fortepianowy a-moll
F.Mendelssohn: IV Symfonia A-dur „Włoska”, Koncert skrzypcowy e-moll, Muzyka do Snu nocy letniej, Pieśni bez słów /wybór/
C.M. Weber: Wolny strzelec
H. Berlioz: Symfonia fantastyczna
F. Liszt: koncerty fortepianowe /I Es-dur/, Sonata fortepianowa h-moll, rapsodie węgierskie /II/, poemat symfoniczny „Preludia”
R. Wagner: Tannhäuser, Tristan i Izolda (Wstęp)
A. Borodin: Kniaź Igor /Tańce połowieckie/
M. Rimski-Korsakow: Szeherezada
M. Musorgski: Obrazki z wystawy, Noc na Łysej Górze
P. Czajkowski: symfonie /VI h-moll „Patetyczna”/, Koncert fortepianowy b-moll, Koncert skrzypcowy D-dur, suity z baletów /Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów/, Uwertura-fantazja Romeo i Julia, Eugeniusz Oniegin /Walc, Polonez/
B. Smetana: cykl: Moja Ojczyzna /Wyszehrad, Wełtawa/
A. Dworzak: IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata”, Tańce słowiańskie /wybór/
I. Albeniz: Suita hiszpańska
M. de Falla: suita z baletu Czarodziejska miłość
E. Grieg: Koncert fortepianowy a-moll, Peer Gynt /suity I i II/
J. Sibelius: Koncert skrzypcowy d-moll
C. Franck: Symfonia d-moll
J. Brahms: symfonie /IV e-moll/, koncerty fortepianowe /I d-moll/, Koncert skrzypcowy D-dur, Wariacje n/t Paganiniego, Tańce węgierskie /wybór/, Uwertura akademicka
MODERNIZM PRZEŁOMU XIX/XX;
G. Mahler: symfonie (NR 3, 8, 9)
R. Strauss: poematy symfoniczne /Dyl Sowizdrzał, Don Juan, Tako rzecze Zaratustra/
S. Rachmaninow: II Koncert fortepianowy c-moll, Kantata "Dzwony"
A.Skriabin, "Poemat Ekstazy"
Cl . Debussy, "Popołudnie fauna", "Morze" , wybrane preludia fortepianowe
M. Ravel: Pavana dla zmarłej infantki, balet "Dafnis i Chloe" (fragmenty)
OPERA WŁOSKA I FRANCUSKA XIX w. - REALIZM I WERYZM
G. Verdi: Traviata
G. Bizet: Carmen
G. Puccini: Tosca
MODERNIZM DWUDZIESTOWIECZNY - POCZĄTKI
I.Strawiński: "Ognisty Ptak", "Pietruszka", "Swięto wiosny" (fragmenty)
A. Schoenberg, "Pierrot Lunaire" (fragmenty)
Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej (test z progami punktowymi).
1. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
3. U.Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003
4. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011
5. T.Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku
6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III
1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
3. E.Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998
4. H.H.Eggebrecht, C.Dahlhaus, Co to jest muzyka? Warszawa 1992
5. N.Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995
6. N.Harnoncourt, Dialog muzyczny, Warszawa 1998
7. R.D.Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998
8. M.Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998
Czasopisma
1. Canor. Pismo poświęcone interpretacjom muzyki dawnej
2. Res facta, Res facta nova
3. Muzyka. Kwartalnik IS PAN
4. Jazz Forum
5. Ruch Muzyczny
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 09:48)