SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy emisji głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy emisji głosu
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-POEG-Ć-S14_pNadGenHIYZE
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną niezbędną do wykonywania zawodu nauczyciela, instruktora lub pokrewnych, w których głos jest podstawowym narzędziem pracy. Przyswojenie elementarnych technik emisyjnych wspomagających głos w śpiewie i mowie oraz umożliwiających ochronę głosu przed chorobami zawodowymi. Przyswojenie wiedzy o głosie w zakresie patologii i zagrożeń. Zapoznanie z teoretycznymi podstawami emisji głosu.

Wymagania wstępne

Egzamin wstępny badający predyspozycje głosowe.

Zakres tematyczny

1. Przyswojenie wiadomości teoretycznych w podanym niżej zakresie: a) głos – jako instrument muzyczny, b) emisja głosu – definicja, główne założenia i zakres problematyki, c) krtań – jako źródło dźwięku (położenie i czynności krtani, powstawanie głosu, rodzaje atakowania dźwięku), d) oddychanie (budowa układu oddechowego, mechanika oddychania, typy toru oddechowego, apoggio), e) rezonans (rezonatory i odpowiadający im rodzaj rezonansu), e) higiena i patologia głosu.

2. Praca nad wyrobieniem prawidłowych odruchów emisyjnych: a) w zakresie fonacji b) w zakresie oddychania

3. Prawidłowe wykonanie w ciągu semestru poniższych utworów (minimum): a) G. Concone, Szkoła śpiewu op.9 – 3 ćwiczenia b) N. Vaccai, Szkoła śpiewu – 3 ćwiczenia c) dwa utwory dowolne (piosenka, pieśń, kolęda)

Metody kształcenia

Ćwiczenia, pokaz, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Kolokwium sprawdzające przyswojenie wiadomości teoretycznych.

Poprawne zrealizowanie minimum repertuarowego.

Literatura podstawowa

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. G.Concone – Ćwiczenia na głos z fortepianem op.9, Kraków 1974
  5. N. Vaccai – Praktyczna metoda włoskiego śpiewu, Kraków 1986

Literatura uzupełniająca

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Zarys higieny głosu , red. S. Klajman, Gdańsk 1975
  3. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 08:56)