Przygotowanie z zakresu psychologii i pedagogiki, z uwzględnieniem treści z zakresu psychologii muzyki i pedagogiki muzycznej, stanowiących narzędzie do poznania uwarunkowań i podstaw rozwoju ogólnego i muzycznego dziecka.
Zdobycie niezbędnej wiedzy na temat możliwości kształcenia muzycznego dziecka od zarania jego życia.
Przygotowanie do odbycia praktyki w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych w edukacji przedszkolnej w grupach zróżnicowanych wiekowo ( 3,4,5 i 6-latków) oraz praktyki w zakresie nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym - w klasach I-III szkoły podstawowej.
Wymagania wstępne
Ukończony I-szy rok studiów I-ego stopnia na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej” wraz z ogólnym przygotowaniem z zakresu psychologii i pedagogiki.
Zakres tematyczny
Rozwój mózgu w pierwszych latach życia dziecka – reakcje płodu i noworodków na dźwięk i muzykę, umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci; naturalny i spontaniczny rozwój dziecka; poznawanie – przeżywanie – działanie; zabawa i jej typy, bajki, melobajki, zabawy w teatrzyk; zabawy przy muzyce i ich rola w kształtowaniu integracji percepcyjno-motorycznej dzieci; rozwój fizyczny, motoryczny, społeczno-emocjonalny i moralny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym.
Rozwój procesów poznawczych w świetle teorii M. Montessori, J. Piageta, oraz E. E. Gordona; etapy kształtowania się mowy i śpiewu, rozwój mowy i wymowy; rozwój skali głosu, dokładność intonacyjna w świetle literatury (m.in. A. Bantley, R. Buckon, J. Fyk); wykorzystanie możliwości poznawczych dziecka i zachowanie harmonii między różnymi strefami rozwoju; psychologiczne i pedagogiczne aspekty metody J. Dalcroze’a, R. Labana i S. Suzuki; rozwój ogólny i muzyczny dziecka świetle koncepcji genetycznej.
Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej – kształcenie integralne, rozbudzanie twórczej postawy dziecka wobec siebie i świata; metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym; rozwijanie ogólnej wrażliwości dziecka poprzez aktywność muzyczną na przykładzie wczesnej edukacji muzycznej Mozarta – pamięć i wyobraźnia muzyczna, edukacja emocjonalna.
Świadome realizowanie celów wychowawczych: optymalizujących rozwój , minimalizujących nadmierną agresję lub wrażliwość, korekcyjnych (zmieniających postawy, przekonania); wpływanie przez sztukę na kształtowanie postaw , współdziałanie z rówieśnikami, integrację; strefa najbliższego rozwoju a dojrzałość szkolna dziecka; dojrzałość dziecka do nauki muzyki oraz nauki gry na instrumencie.
Działania terapeutyczne i muzykoterapeutyczne i ich rola w łagodzeniu dysharmonii i zaburzeń rozwojowych u dzieci przy wykorzystaniu elementów Metody Tomatisa – słuchanie i słyszenie, koncentracja uwagi, kształtowanie prawidłowej fonacji, lateralizacja; zaburzenia i niedokształcenia mowy – terapia dysleksji, metody wczesnej interwencji, ADHD i nieśmiałość; zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka a wykorzystanie systemu Carla Orfa w toku zajęć umuzykalniających dla dzieci z deficytami fragmentarycznymi; zastosowanie kinezjologii edukacyjnej dla dzieci z trudnościami w uczeniu się - ćwiczenia ruchowe „gimnastyka mózgu” według Paula i Gail Dennisonów, wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji przestrzennej.
Praca opiekuńczo-wychowawcza i program wychowawczy w przedszkolu i szkole; adaptacja i uspołecznianie dziecka w przedszkolu i szkole; synteza różnorodnych informacji i oddziaływań – zajęcia terenowe, wycieczki, możliwość spontanicznej samorealizacji.
Edukacja dla bezpieczeństwa i edukacja ekologiczna; współdziałanie i współpraca pomiędzy przedszkolem i rodzicami, nauczycielem i uczniem, przedszkolem a środowiskiem; edukacja kulturalna dziecka; organizacja imprez i przedstawień o charakterze integrującym z towarzyszeniem muzyki w przedszkolu i szkole.
Metody kształcenia
Metoda problemowa
Dyskusja, giełda pomysłów
Praca z książką , praca z dokumentem źródłowym (np. kartami pracy, grami, zabawami edukacyjnymi)
Prezentacja prac, ćwiczeń i zabaw.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność na ćwiczeniach. Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – dwa zagadnienia do opracowania i omówienia podczas zajęć. Sumaryczna ocena końcowa ustalana jest na podstawie obecności i aktywności studenta na zajęciach, średniej oceny z zagadnień do opracowania, jak również sposobu ich prezentacji, przeprowadzonej dyskusji oraz umiejętności wyłonienia kluczowych problemów.
Literatura podstawowa
Bednarzowa, B., Młodzikowska, M. Tańce, rytm, ruch, muzyka, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1983.
Bogdanowicz, M. Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP , Warszawa, 1995.
Coleman, S.N. Creative music for children, G.P. Putnam’s Sons, New York and London, 1922.
Debesse, M. Etapy wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa,
1983.
Fyk, J. Dekada dla muzyki, w : Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce, red. Andrzej Białkowski, Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa, 2012.
Goleman, D. Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina of Poznań, Poznań, 1997.
Gordon, E.E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. „Zamiast Korepetycji”, Kraków, 1997.
Hurlock, E. Rozwój dziecka, PWN, Warszawa, 1961.
Jadach, B-B, Cztery pory roku z teatrzykiem u boku. Scenariusze inscenizacji uroczystości przedszkolnych, Fraszka Edukacyjna, 2011.
Lubomirska, K. Przedszkole – rzeczywistość i szansa, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa, 1994.
Mazutowa, S., Brejnak, W. (red.) Kinezjologia edukacyjna – wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauka i praktyka radosnego uczenia się, Wyd. Warszawskie, Oddział Nr 1 Polskiego Towarzystwa Dysleksji, 2002.Metera, A., Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Techniki Nauki „Metronom, Leszno, 2002.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. Psychologia wychowawcza, PWN, Warszawa, 1983.
Przetacznik-Gierowska, Makiełło-Jarża, G. Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, WSiP, Warszawa, 1992.
Przywęda, R. Rozwój somatyczny i motoryczny, WSiP, Warszawa, 1981.
Szczepańska, M. Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym, „Impuls”, Kraków, 2000.
Uszyńska-Jarmoc, J. Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, 2003.
Waloszek, D. Zabawa - edukacja, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Zielona Góra, 1996.
Wolański, N. Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa, 1983.
Brzezińska, A. Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wychowania przedszkolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 1985.
Literatura uzupełniająca
Bogdanowicz, M. Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa, 2004.
Czasopisma:”Głos pedagogiczny”, Mój przedszkolak”, „Wychowanie w przedszkolu”.
Dryden, G, Vos, J. Rewolucja w uczeniu., Zysk i S-ka, Poznań, 2003.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.