SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne dla I etapu edukacyjnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przygotowanie psychologiczno - pedagogiczne dla I etapu edukacyjnego
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-PPP1-Ć-S14_pNadGenOVGEY
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Janina Fyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • Przygotowanie  z zakresu psychologii i pedagogiki, z uwzględnieniem treści z zakresu psychologii muzyki i pedagogiki muzycznej, stanowiących narzędzie do poznania uwarunkowań i podstaw rozwoju ogólnego i muzycznego dziecka.
  • Zdobycie niezbędnej wiedzy na temat możliwości kształcenia muzycznego dziecka od zarania jego  życia.
  • Przygotowanie do odbycia praktyki w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych w edukacji przedszkolnej  w grupach zróżnicowanych wiekowo ( 3,4,5 i 6-latków)  oraz  praktyki w zakresie nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym  - w klasach I-III szkoły podstawowej.

Wymagania wstępne

Ukończony I-szy rok studiów  I-ego stopnia na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej” wraz z ogólnym przygotowaniem z zakresu psychologii i pedagogiki.

Zakres tematyczny

Rozwój mózgu w pierwszych latach życia dziecka – reakcje płodu i noworodków na dźwięk i muzykę,  umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci; naturalny i spontaniczny rozwój dziecka; poznawanie – przeżywanie – działanie; zabawa i jej typy,  bajki, melobajki, zabawy w teatrzyk; zabawy przy muzyce  i ich rola w kształtowaniu integracji percepcyjno-motorycznej dzieci; rozwój fizyczny, motoryczny, społeczno-emocjonalny i moralny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym.

Rozwój procesów poznawczych w świetle teorii M. Montessori, J. Piageta, oraz E. E. Gordona; etapy kształtowania się mowy i śpiewu, rozwój mowy i wymowy; rozwój skali głosu, dokładność intonacyjna w świetle literatury (m.in. A. Bantley, R. Buckon, J. Fyk); wykorzystanie możliwości poznawczych dziecka i zachowanie harmonii między różnymi strefami rozwoju; psychologiczne i pedagogiczne aspekty  metody J. Dalcroze’a, R. Labana  i  S. Suzuki;  rozwój ogólny i muzyczny dziecka świetle koncepcji genetycznej.

Wybrane zagadnienia z  pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej  – kształcenie integralne,  rozbudzanie twórczej postawy dziecka wobec siebie i świata; metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym; rozwijanie ogólnej wrażliwości dziecka poprzez aktywność muzyczną na przykładzie  wczesnej edukacji muzycznej Mozarta – pamięć i wyobraźnia muzyczna, edukacja emocjonalna.

Świadome realizowanie celów wychowawczych: optymalizujących rozwój , minimalizujących nadmierną agresję lub  wrażliwość, korekcyjnych (zmieniających postawy, przekonania); wpływanie przez sztukę na kształtowanie postaw , współdziałanie z rówieśnikami, integrację; strefa najbliższego rozwoju a dojrzałość szkolna dziecka; dojrzałość dziecka do nauki muzyki oraz nauki gry na instrumencie.

 

Działania  terapeutyczne i muzykoterapeutyczne  i ich rola w łagodzeniu dysharmonii i zaburzeń rozwojowych u dzieci przy  wykorzystaniu elementów Metody Tomatisa – słuchanie i słyszenie, koncentracja uwagi, kształtowanie prawidłowej fonacji,  lateralizacja; zaburzenia i niedokształcenia mowy – terapia dysleksji, metody wczesnej interwencji, ADHD i nieśmiałość; zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka a wykorzystanie systemu Carla Orfa w toku zajęć umuzykalniających dla dzieci z deficytami fragmentarycznymi; zastosowanie kinezjologii edukacyjnej dla dzieci z trudnościami  w uczeniu się -  ćwiczenia ruchowe „gimnastyka mózgu” według Paula i Gail Dennisonów, wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji przestrzennej.

Praca opiekuńczo-wychowawcza i program wychowawczy w przedszkolu i szkole; adaptacja i uspołecznianie  dziecka w przedszkolu i szkole; synteza różnorodnych informacji i oddziaływań – zajęcia terenowe, wycieczki, możliwość spontanicznej samorealizacji.

Edukacja dla bezpieczeństwa i edukacja ekologiczna; współdziałanie i współpraca pomiędzy przedszkolem i rodzicami, nauczycielem  i uczniem, przedszkolem a środowiskiem; edukacja kulturalna dziecka; organizacja imprez i przedstawień  o charakterze integrującym  z towarzyszeniem muzyki  w przedszkolu i szkole.

Metody kształcenia

  • Metoda  problemowa
  • Dyskusja, giełda pomysłów
  • Praca z książką , praca z dokumentem źródłowym (np.   kartami pracy, grami, zabawami edukacyjnymi)
  • Prezentacja prac, ćwiczeń i zabaw.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na  ćwiczeniach. Forma zaliczenia  w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – dwa  zagadnienia do opracowania i omówienia  podczas zajęć. Sumaryczna ocena końcowa ustalana jest na podstawie obecności  i aktywności studenta na zajęciach, średniej  oceny z zagadnień do opracowania, jak również sposobu ich prezentacji, przeprowadzonej dyskusji oraz umiejętności wyłonienia kluczowych problemów.

Literatura podstawowa

  1. Bednarzowa, B., Młodzikowska, M. Tańce, rytm, ruch, muzyka, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1983.
  2. Bogdanowicz, M. Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP , Warszawa, 1995.
  3. Coleman, S.N. Creative music for children, G.P. Putnam’s Sons, New York and London, 1922.
  4. Debesse, M. Etapy wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”,  Warszawa,
    1983.
  5. Elkonin, D.B. Psychologia zabawy, WSiP, Warszawa, 1984.
  6. Fyk, J.  Dekada dla muzyki, w : Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce, red. Andrzej Białkowski, Instytut Muzyki i Tańca,  Warszawa, 2012.
  7. Goleman, D. Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina of Poznań, Poznań, 1997.
  8. Gordon, E.E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci. „Zamiast Korepetycji”, Kraków, 1997.
  9. Hurlock, E. Rozwój dziecka, PWN, Warszawa, 1961.
  10. Jadach, B-B, Cztery pory roku z teatrzykiem u boku. Scenariusze inscenizacji uroczystości przedszkolnych, Fraszka Edukacyjna, 2011.
  11. Lubomirska, K. Przedszkole – rzeczywistość i szansa, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa, 1994.
  12. Mazutowa, S., Brejnak, W. (red.) Kinezjologia edukacyjna – wsparcie dla uczniów o  specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauka i praktyka radosnego uczenia się,  Wyd. Warszawskie, Oddział Nr 1 Polskiego Towarzystwa Dysleksji, 2002.Metera, A., Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Techniki Nauki „Metronom, Leszno, 2002. 
  13. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z.  Psychologia wychowawcza, PWN, Warszawa, 1983.
  14. Przetacznik-Gierowska,  Makiełło-Jarża, G.  Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, WSiP, Warszawa, 1992.
  15. Przywęda, R. Rozwój somatyczny i motoryczny, WSiP, Warszawa, 1981.
  16. Szczepańska, M. Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym, „Impuls”, Kraków, 2000.
  17. Uszyńska-Jarmoc, J. Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, 2003.
  18. Waloszek, D. Zabawa - edukacja, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Zielona Góra, 1996.
  19. Wolański, N. Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa, 1983.
  20. Brzezińska, A. Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wychowania przedszkolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 1985.

Literatura uzupełniająca

  1. Bogdanowicz, M. Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa, 2004.
  2. Czasopisma:”Głos pedagogiczny”, Mój przedszkolak”, „Wychowanie w przedszkolu”.
  3. Dryden, G, Vos, J. Rewolucja w uczeniu., Zysk i S-ka,       Poznań, 2003.
  4. „Forum Logopedy” – czasopismo, PZL, WWW.forumlogopedy.pl
  5. Hannaford, C. Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł, Medyk, Warszawa, 1998.
  6. Hogg, T., Blau, M. Język niemowląt, KDC, Warszawa, 2003.
  7. Hogg, T., Blau, M. Język dwulatka, KDC, Warszawa, 2003.
  8. Kaczmarek, L. Nasze dziecko uczy się mowy, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin, 1977.
  9. Kozłowska, K, Zabawy logopedyczne i łatwe ćwiczenia Część 3, Wydawnictwo  Pedagogiczne ZNP, 2010.
  10. Lewandowska, K. Muzykoterapia dziecięca , Gdańsk, 2001.
  11. Lipska ,E., Przychodzińska-Kaciczak, M. Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP, Warszawa,1991.
  12. Michalak-Widera I, Węgierska K. Świat dźwięków – Zestaw do ćwiczenia percepcji słuchowej i rozwijania koncentracji ( z płytą CD), Seventh Sea, 2010.
  13. Piszczek, M. Terapia zabawą. Terapia przez sztukę. Centrum Metodyczne Pomocy  Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 2002.
  14. Rafalska, A. Atrakcyjne zajęcia wyrównawcze. Edukacja wczesnoszkolna. Nr katalogowy 61706/1, WWW.wyrównawcze.edu.pl.

 

 

 

 

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 09:49)