Przygotowanie z zakresu psychologii i pedagogiki, z uwzględnieniem treści z zakresu psychologii muzyki i pedagogiki muzycznej; opanowanie wiedzy w zakresie wybranych tematów, z uwzględnieniem zadań szkoły oraz nowych trendów w nauczaniu muzyki.
Przygotowanie do odbycia praktyki w zakresie nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym ( w klasach IV-VI szkoły podstawowej); rozwijanie myślenia twórczego i umiejętności stawiania pytań problemowych; wykorzystanie nabytej wiedzy w przyszłej pracy nauczyciela.
Wymagania wstępne
Ukończony I rok studiów I stopnia na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej” wraz z ogólnym przygotowaniem z zakresu psychologii i pedagogiki.
Zakres tematyczny
Wychowawcze i etyczne funkcje muzyki w starożytnej Grecji. Rozwój dziecka we wczesnym i późnym wieku szkolnym w świetle psychologii rozwojowej – rozwój psychofizyczny i motoryczny, rozwój procesów poznawczych; sylwetka rozwojowa dziecka w okresie dojrzewania; podstawowe typy pamięci.
Nauka i zabawa jako podstawowe formy aktywności dziecka; stymulowanie rozwoju, wyznaczniki i determinanty aktywności twórczej dzieci – kształtowanie pożądanych cech osobowości, postawy twórczej i cech „twórcy” z uwzględnieniem roli środowiska rodzinnego; wyzwalanie ekspresji twórczej i odtwórczej; muzyka i ruch w Metodzie Dalcroze’a; czynniki warunkujące rozwój zdolności percepcyjnych, zdolności muzycznych i talentu muzycznego.
Budowanie obrazu własnego „ja” a rozwój zainteresowań; motywacja i procesy motywacyjne oraz ich rola w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży na przykładzie Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Aktywność muzyczna a rozwój społeczny ucznia , znaczenie grupy rówieśniczej, zmiana autorytetów, zagrożenia i wyzwania okresu dorastania – wykorzystanie elementów Metody Łozanowa: założenia sugestologii i sugestopedii, stres, relaks, relaksacja, fale mózgowe, wizualizacja i afirmacja, rola autorytetu i rola muzyki w Metodzie Georgija Łozanowa; śpiew i piosenka w Metodzie Kodaly’ego – rozwój umiejętności wokalnych i skali głosu, prawidłowa emisja głosu ( w aspekcie terapeutycznym), psychologiczno-pedagogiczne aspekty kształcenia muzycznego dzieci opóźnionych w rozwoju wokalnym; ekologia słuchu; rodzaje progów różnicowych, dynamika percepcji wysokości dźwięku, pamięć wysokości dźwięku, próg percepcji tonalnej; strefowa teoria słuchu muzycznego Garbuzowa; muzyka jako stymulator kompetencji językowej i komunikacyjnej.
Progi edukacyjne; ambicje i aspiracje uczniów, umożliwienie uczniom wstępnej orientacji zawodowej i współdziałanie w dokonywaniu pierwszych wyborów edukacyjnych; stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego uczniów – wykorzystanie różnych form aktywności twórczej; grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze; tworzenie programu i klimatu wychowawczego.
Nauczyciel w roli opiekuna, wychowawcy i mediatora; program wychowawczy, edukacja zdrowotna i programy profilaktyczne – wykorzystanie muzyki w wyciszeniu dzieci nadpobudliwych, agresywnych, nieśmiałych i z zaburzeniami zachowania – strategie wychowawcze i oddziaływania arteterapeutyczne.
Muzyka w procesie psychoterapeutycznym i w pracy dydaktyczno-wychowawczej – znaczenie relaksu muzyką we wzmacnianiu kondycji psychofizycznej uczniów; drama w pracy z dziećmi i jej rola w stymulowaniu rozwoju społeczno-moralnego uczniów, stwarzanie dzieciom i uczniom możliwości spontanicznej samorealizacji.
Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia dziecka w szkole i poza szkołą – zajęcia terenowe, wycieczki; edukacja ekologiczna i edukacja dla bezpieczeństwa.
Współdziałanie i współpraca pomiędzy szkołą i rodzicami, nauczycielem i uczniem, szkołą a środowiskiem; organizacja imprez i przedstawień o charakterze integrującym z towarzyszeniem muzyki.
Metody kształcenia
Aktywne metody nauczania
„Burza mózgów”
Praca z książką , praca z dokumentem źródłowym
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność na ćwiczeniach. Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – dwa zagadnienia do opracowania i omówienia podczas zajęć. Sumaryczna ocena końcowa ustalana jest na podstawie obecności i aktywności studenta na zajęciach, średniej oceny z zagadnień do opracowania, jak również sposobu ich prezentacji, przeprowadzonej dyskusji oraz umiejętności wyłonienia kluczowych problemów.
Literatura podstawowa
Czajkowska, I., Herda, K. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa, 2004.
Grochulska, J. Agresja u dzieci, [wyd.2 zm.] WSiP, Opole, 1993.
B. Harwas-Napierała, Trempała, J. Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 2000.
Lewandowska, K. Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku szkolnym, WSiP, Warszawa, 1978.
Manturzewska, M., Kotarska, H. (red.) Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego, AMFC, Warszawa, 2001.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. Psychologia wychowawcza, PWN, Warszawa, 1983.
Przychodzińska, M. Poszukiwanie wartości edukacyjnych w mnogości zjawisk współczesnej kultury muzycznej, w: Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce, Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa, 2012.
Przywęda, R. Rozwój somatyczny i motoryczny, WSiP, Warszawa, 1981.
Shuter-Dyson, R., Gabriel, C., Psychologia uzdolnienia muzycznego. WSiP, Warszawa, 1986.
Spionek, H. Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, PWN, Warszawa, 1985.
Wierszyłowski, J. Psychologia muzyki, PWN, 1979, wyd. II.
Wroński, T. Zdolni i niezdolni, PWM, Kraków.
Wróbel, J. Jak przetrwać w szkole i nie zwariować. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i uczniów, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, Warszawa, 2010.
Literatura uzupełniająca
Davidson, A i R ,Jak wychować wspaniałe dziecko: tajemnice sukcesu, tłum. K. Kozuba, Warszawa, 2000.
Edukacja. Studia, badania, innowacje, Instytut Badań Edukacyjnych, Kwartalnik Nr 1 (113), 2011.
Filipczuk, H. Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa, 1980.
Homplewicz, J. Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1996.
Lewandowska, K. Testy zdolności muzycznych Arnolda Bentleya, AMFC w Warszawie, IPM, Warszawa, 1980.
Jadach, B-B, Cztery pory roku z teatrzykiem u boku. Scenariusze inscenizacji uroczystości przedszkolnych, Fraszka Edukacyjna, 2011.
Manturzewska,M. Dotychczasowe badania nad rozwojem muzycznym człowieka. W; Z zagadnień percepcji kształcenia muzycznego,Materiały II Konferencji Psychologów Pracujących w Szkolnictwie Wyższym (red. Zofia Burowska i Ewa Głowacka), Akademia Muzyczna w Krakowie, 1987,163-177.
Matusewicz, Cz. Psychologia wartości ,PWN, Warszawa-Poznań, 1975.
Palka, S. Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa, 1988.
Pedagogika społeczna (red. Tadeusz Pilch , Irena Lepalczyk), Wydawnictwo Żak, Warszawa, 1995.
Portal pod patronatem czasopisma „Forum logopedy”
Pieter, J. Psychologia uczenia się, PZWS, Warszawa, 1961.
Rządca, P. et al. Wypoczynek dzieci i młodzieży: program i organizacja pracy wychowawczej , Ministerstwo Oświaty i Wychowania, wyd. 2, „Horyzonty”, Warszawa, 1974.
Szewczuk, W. Słownik psychologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa,1979.
Teml, H. Relaks w nauczaniu, WSiP, Warszawa, 1997.
Walencik-Topiłko, A. Śpiew w profilaktyce logopedycznej, [w:] Knapik, M. Sacher, W.A.; Sztuka w edukacji i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, ss.183-191.
Wychowanie muzyczne, dwumiesięcznik.
Zoltan Kodaly i jego pedagogika muzyczna, (red. Mirosława Jankowska, Wojciech Jankowski), WSiP, Warszawa, 1999.
Żebrowska, M. (red.) Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1986.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 09:51)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.