SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka szczegółowa - metodyka nauczania muzyki w edukacji przedszkolnej i w I etapie edukacyjnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka szczegółowa - metodyka nauczania muzyki w edukacji przedszkolnej i w I etapie edukacyjnym
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-DSM1-Ć-S14_pNadGenNNIF9
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Łucja Nowak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej do prowadzenia zajęć muzycznych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.

Umiejętności: zdobycie umiejętności planowanie pracy w klasie do zajęć muzycznych różnego typu oraz wybór właściwego materiału muzycznego.

Kompetencje: zdobycie kompetencji pozwalającej wykonania zawodu nauczyciela muzyki w przedszkolu i w szkole podstawowej (klasy I-III).

 

Wymagania wstępne

Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.

Podstawowa znajomość psychologii i pedagogiki.

Umiejętność gry na instrumencie klawiszowym.


 

Zakres tematyczny

1. Współczesne koncepcje wychowania muzycznego – C. Orff, Z. Kodaly, E. Jaques-Dalcroze.

2. Ogólne założenia programu umuzykalnienia dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.

3. Główne formy ekspresji muzycznej na zajęciach umuzykalniających dla dzieci:

-ruch z muzyką

-gra na instrumentach

-śpiew i mowa

-słuchanie muzyki

-tworzenie muzyki.

4. Dobór repertuaru dostosowanego do wieku i możliwości emisyjnych głosu dziecięcego.

5. Uwrażliwianie dzieci na różne elementy muzyczne poprzez odpowiedni dobór zabaw muzycznych.

6. Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej dziecka.

7. Organizacja i planowanie pracy – konspekt lekcji.


 

Metody kształcenia

Zajęcia grupowe z elementami wykładu połączonego z ćwiczeniami praktycznymi.

Integralną częścią przedmiotu są praktyki w przedszkolach i szkołach podstawowych (klasy I-III).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Czynny i twórczy udział na zajęciach.

2. Umiejętność samodzielnego konstruowanie konspektów zajęć pracy z dziećmi.

3. Kolokwium pisemny lub ustny.


 

Literatura podstawowa

1. G. Dąbrowska, Tańcujże dobrze, WSiP Warszawa 1991.

2. E. Zwolińska, Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1997.

3. E. Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991.

4. B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.

5. E. Skowrońska-Lebecka, Dźwięk i gest, Warszawa 1977.

6. K. Stasińska, 120 lekcji muzyki, Warszawa 1995.

7. K. Przybylska, Wychowanie muzyczne w przedszkolu, Warszawa 1977.

8. W. Sherborne, Ruch rozwijający dzieci, Warszawa 2005.

9. D. Malko, Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, Warszawa 1988.

10. T. Krzyżowska, Zabawy z piosenką, Katowice 1995.

11. B. Podolska, Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1987.

12. U. Smoczyńska-Nachtman, Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.

13. Z. Barowska, Współczesne systemy wychowania muzycznego, Warszawa 1976.

 

Literatura uzupełniająca

1. U. Smoczyńska-Nachtman, Podajmy sobie ręce, Warszawa 1989.

2. J. Lenartowska, Przedszkolaki bawią się i śpiewają, Warszawa 1987.

3. B. Podolska, Rytmika dla dzieci, Kraków 2008.

4. K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 10:07)