SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych w edukacji przedszkolnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych w edukacji przedszkolnej
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-MRZED-Ć-S14_pNadGenII3AH
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Janina Fyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie całokształtu życia przedszkola, specyfiki pracy opiekuńczo-wychowawczej  w poszczególnych grupach wiekowych oraz łączenie teorii z praktyką – prowadzenie  zajęć umuzykalniających w grupie 3,4,5 i 6-latków.

Wymagania wstępne

Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne zdobyte w trakcie przedmiotu Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla I etapu nauczania,  obejmujące rozwój fizyczny, motoryczny, społeczno-emocjonalny i moralny dziecka w wieku przedszkolnym oraz  wiedza z zakresu metod uczenia się i nauczania muzyki w I etapie edukacyjnym.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny przedmiotu:

  1. Ruch i zabawy  przy muzyce – dobór odpowiednich ćwiczeń i zadań.
  2. Śpiew i ćwiczenia mowy oraz rozwój wymowy – dobór odpowiednich  piosenek I sposobów ich wykonywania.
  3. Formy słuchania muzyki w przedszkolu.
  4. Akompaniament instrumentów perkusyjnych do piosenek.
  5. Improwizacje dziecięce.
  6. Teatrzyk jako Integracja różnych form ekspresji twórczej.
  7. Opracowanie ruchowe piosenek i miniatur instrumentalnych.
  8. Zabawy relaksacyjne i wyciszające.
  9. Konspekty –scenariusze  zajęć umuzykalniających dla 3 i 4-latków wraz z przygotowaniem rekwizytów,
  10. Konspekty - scenariusze  zajęć umuzykalniających dla 5-latków wraz z przygotowaniem rekwizytów,
  11. Konspekty - scenariusze zajęć umuzykalniających dla 6-latków wraz z przygotowaniem rekwizytów.

Tematy zajęć muzycznych dla grupy trzylatków  (15 minut):

-  odróżnianie 3 rodzajów muzyki, w określeniu dzieci: „do biegania”, „do maszerowania”, „do spania”,

-  uwrażliwianie na  różnice dynamiczne: forte i piano,

-  uwrażliwianie dzieci na wysokość dźwięku: dźwięki wysokie (cienkie) i niskie (grube),

-   nauka 2-3 piosenek wybranych przez studentów  oraz  zabawy ruchowe do piosenek,

-   zapoznanie z brzemieniem instrumentów perkusyjnych,

-   bajka muzyczna,

-   ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne,

-   ćwiczenia dykcyjne,

-   współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.

Tematy zajęć muzycznych dla grupy czterolatków  (20 minut):

-   ćwiczenia słuchowe i rytmiczne,

-  ćwiczenia i zabawy ruchowe z instrumentami,

-  nauka 2-3 piosenek wybranych przez nauczycielki przedszkola i studentów  oraz  zabawy ruchowe do piosenek,

-   opowiadanie muzyczne z inscenizacją,

-   korowód marszowy,

-  improwizacja ruchowa na zadany temat.

-   współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.

Tematy zajęć muzycznych dla grupy pięciolatków  (25 minut):

-   rozpoznawanie i określanie charakteru muzyki,

-   realizacja ruchem i na instrumentach motywów rytmicznych w metrum 2/4 i 3/4,

-   zabawa w echo rytmiczno-melodyczno-ruchowe,

-   poznajemy instrumenty muzyczne,

-   nauka 2-3 piosenek wybranych przez nauczycielkę przedszkola i studentów  oraz  zabawy ruchowe do piosenek,

-   ćwiczenia emisyjne i ortofoniczne oparte na piosenkach,

-   zabawa w konkurs piosenki

-   współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.

Tematy zajęć muzycznych dla grupy sześciolatków  (30 minut):

-   nauka 3-4 piosenek wybranych przez studentów  oraz  zabawy ruchowe do piosenek,

-   improwizacje i gra na dziecięcych instrumentach perkusyjnych,

-   brzmienie różnych instrumentów  muzycznych,

-   rozwijanie inwencji twórczej -  zabawa w dyrygenta i orkiestrę,
-   melodie realizowane/wykonywane na różne sposoby,-   malujemy muzykę,

-   nauka tańców :krakowiak, polka.

-  konkurs na najlepsze wykonanie piosenki,

-   współudział w organizacji obchodów „Dnia Dziecka” w przedszkolu.

Metody kształcenia

  • metody podające (opis, opowiadanie, wyjaśnienie),
  • metody poszukujące (pogadanka heurystyczna, zabawy, gry),
  • metody waloryzacyjne (inscenizacja, teatrzyk).
  • wybrane techniki muzykoterapeutyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo, wykazanie się praktyczną wiedzą i umiejętnościami z zakresu przerabianych zagadnień, przeprowadzenie zajęć umuzykalniających w różnych grupach wiekowych zgodnie z przygotowanymi scenariuszami zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Broda, I. Od przedszkolaka do pierwszaka. Program wychowania przedszkolnego, Zawiercie, 2009.
  2. Larentowska, J. Dziecięca orkiestra perkusyjna, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 1965.
  3. Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, WSiP, Warszawa, 1980.
  4. Podolska, B. Bawiło się lato z wiosną, WSiP, Warszawa,  1983.
  5. Sacher W.A. Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Oficyna Wyd. IMPULS, Kraków, 1999.
  6. Siedlecka, B., Biliński, W. (red. nauk.) Taniec w edukacji dzieci i młodzieży. Podręcznik dla nauczycieli, Wyd. AWF we Wrocławiu, Wrocław, 2003.
  7. Smoczyńska-Nachtman U., Zabawy i ćwiczenia przy muzyce, Warszawa, 1978.
  8. Smoczyńska-Nachtman U. Muzyka dla dzieci, Warszawa, 1992.
  9. Smoczyńska-Nachtman U., Rozśpiewane przedszkole, Warszawa, 1992.
  10. Wieman, M. A czy wy tak potraficie?, Warszawa,  1998.

Literatura uzupełniająca

  1. Burowska, Z.,Głowacka, E. Psychodydaktyka muzyczna, Zarys problematyki. Akademia  Muzyczna w Krakowie, Kraków, 2006.
  2. Lenartowska, J. Przedszkolaki bawią się i śpiewają, Warszawa, 1987.
  3. Lewandowska, K. Muzykoterapia dziecięca, Kinga Lewandowska, Gdańsk, 1996.
  4. Ławrowska R. Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa, 1988.
  5. Molicka, M. Bajkoterapia, Media Rodzina, Warszawa, 2002.
  6. Opała-Wnuk, K. Sztuka, która pomaga dzieciom, Wyd. Feeria, Łódź, 2009.
  7. Przychodzińska, M. Dziecko i muzyka, nasza Księgarnia, Warszawa, 1974.
  8. Rose C., Dryden G. Zabawy fundamentalne, Wydawnictwo Transfer, Gdańsk, 2006.
  9. Smoczyńska-Nachtman, U. Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Warszawa, 1992.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 10:18)