SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody twórczości inżynierskiej |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-KM-D-12_15P_pNadGenN8AB6 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy różnorodnych metodach stymulacji procesu twórczego oraz przekazanie umiejętności stosowania wybranych metod w praktyce inżynierskiej
brak wymagań wstepnych
Treść wykładów:
Procesy twórcze w zintegrowanym rozwoju wyrobów. Pojęcie i cechy twórczości, kreatywności, inwentyki, wynalazczości. Trudności i błędy przy rozwiązywaniu problemów. Myślenie oceniające a myślenie projektujące, metody postrzegania, myślenie równoległe, myślenie lateralne. Filozofia kaizen – ciągłego udoskonalania, diagramy przyczynowo skutkowe, metody ilościowe w formułowaniu problemu. Metody poszukiwania koncepcji rozwiązań problemów projektowych: metody tradycyjne, metody heurystyczne, metody systematyczne i mieszane. Techniki selekcji, oceny i wyboru rozwiązań, teoria decyzji, systemy eksperckie. Aspekty podejmowania decyzji, podejmowanie decyzji w warunkach niepewności, ocena rozwiązań alternatywnych w warunkach jednoczesnego stosowania wielu kryteriów.
Treść ćwiczeń
Wykład problemowy oraz ćwiczenia – warsztaty praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu w postaci ustnej podczas rozmowy na wybrany temat
Przy ocenianiu części wykładowej stosuje się następujące wytyczne:
Na ocenę 2 |
Na ocenę 3 |
Na ocenę 4 |
Na ocenę 5 |
Student nie rozumie pytania, nie potrafi w sposób prawidłowy udzielić odpowiedzi |
Odpowiedzi zawierają tylko informacje podstawowe bez wspomagających schematów, wykresów itp. |
Odpowiedzi zawierają informacje przedstawiane podczas zajęć, lecz nie w pełni kompletne lub z nieznacznymi błędami |
Odpowiedzi zawierają pełne informacje przedstawiane podczas zajęć oraz własne spostrzeżenie rozpatrywanego problemu |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności oraz aktywność w zajęciach warsztatowych wykonanie projektu z wykorzystaniem metod poznanych na zajeciach
Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 09-01-2019 15:21)