SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Social Work - course description

General information
Course name Methodology of Social Work
Course ID 14.5-WP-PSP-MPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Elżbieta Lipowicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z tradycyjnymi i najnowszymi metodami i technikami pracy socjalnej stosowanymi w pracy z jednostkami, grupami i społecznościami, rozwijanie umiejętności doboru adekwatnych do indywidualnych sytuacji metod postępowania.

Prerequisites

Brak

Scope

Proces postępowania metodycznego w pracy socjalnej. Klasyczne metody pracy socjalnej-geneza i rozwój. Podstawy diagnozowania w pracy socjalnej (cele, etapy i aspekty diagnozy socjalnej, przegląd technik i narzędzi diagnostycznych, techniki graficzne). Specyfika diagnozy indywidualnej, diagnozy rodziny, małej grupy społecznej i społeczności lokalnej. Metodyczne aspekty projektowania działań socjalnych (projekty indywidualne i instytucjonalne). Kontrakt  w pracy socjalnej. Ewaluacja i ocena działań socjalnych. Elementy metodyki Pracy Socjalnej Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (PSR). Doskonalenie umiejętności metodą warsztatową z zastosowaniem symulacji, dramy i analizy przypadków.

 

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia – metody ekspresyjne, symulacje,  praca z przypadkiem, projektowanie
 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem w formie pisemnej - test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu; minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 50% punktów.
Zaliczenie z ćwiczeń: efekty kształcenia będą weryfikowane trzema sposobami: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena prezentacji indywidualnej diagnozy socjalnej dla wybranej rodziny lub osoby wraz z proponowanymi działaniami wspierającymi; kolokwium w formie testu z progami punktowymi(pytania zamknięte i otwarte) z zakresu  tematyki objętej ćwiczeniami - minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 50% punktów;  70% oceny końcowej stanowi ocena z testu, pozostałe 30% stanowić będą inne wskazane oceny cząstkowe.
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
 

Recommended reading

Szczepkowski J. , Praca socjalna- podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2010
Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań 2002
Geldard  K., Geldard D., Rozmowa, która pomaga, Gdańsk 2004
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, Warszawa 2006
Robertis Ch., Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa 1996
Robertis Ch., Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy z grupami i społecznościami, Warszawa 1997
Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Warszawa 1995.


 

Further reading

Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa 2009

Notes


Modified by dr Elżbieta Lipowicz (last modification: 06-06-2017 11:43)