SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody statystyczne w pomocy społecznej |
Kod przedmiotu | 11.3-WP-PSD-MS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu statystyki. Przygotowanie do korzystania z Internetu i programu SPSS w badaniach społecznych. Uświadomienie ograniczeń w stosowaniu metod i narzędzi statystyki w badaniach społecznych.
Wiedza z metodologii, metod i technik badań społecznych; umiejętność stawiania pytań, konstrukcji narzędzi badawczych. Podstawowa znajomość aplikacji środowiska MS Office; praca z arkuszem kalkulacyjnym, edycja tekstów.
ZAKRES
TEMATYCZNY PRZEDMIOTU Statystyka i jej przedmiot: podstawowe pojęcia statystyczne, możliwości i ograniczenia.
Pomiar i charakterystyka skal pomiarowych. Dobór próby: populacja, próba, dobór losowy, dobór nielosowy, wielkość próby.
Porządkowanie, grupowanie i prezentacja wyników pomiaru: szeregi statystyczne, tabele kontyngencji, wykresy, struktura, częstość, gęstość.
Miary statystyczne: położenia, rozproszenia, asymetrii, (klasyczne, pozycyjne).
Statystyka indukcyjna: wnioskowanie statystyczne, estymacja parametrów.
Hipotezy statystyczne: rodzaje hipotez, hipoteza zerowa.
Testy statystyczne: test chi kwadrat, testy t-Studenta, testy nieparametryczne.
Praktyczne wykorzystanie metod statystycznych (program SPSS):
Przygotowanie badań ilościowych: konstrukcja narzędzi pomiaru
Wczytanie i kontrola danych empirycznych do programu SPSS
Podstawowa analiza zgromadzonych danych: obliczenie częstości, podstawowych statystyk opisowych, opis próby badawczej (raport)
Przekształcanie surowych wyników: rekodowanie, obliczanie wartości zmiennych.
Testowanie zależności między zmiennymi: konstrukcja tabel krzyżowych, miara istotności związku, Chi-kwadrat.
Raport z badań: analiza uzyskanych wyników, wizualizacja wyników.
Zagadnienia teoretyczne - metoda podająca oraz praca własna studenta. Umiejętności praktyczne - ćwiczenia indywidualne w pracowni komputerowej, projekt, symulacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania z laboratoriów. Punkty można uzyskać: za kolokwia i za wykonanie zadań na laboratorium związanych z realizacją projektu.
Ocena końcowa z przedmiotu Metody statystyczne w pomocy społecznej ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych z kolokwium (testu) teoretycznego (30%) i kolokwium praktycznego (60%) oraz wykonania zadań związanych z projektem (10%). Warunkiem zaliczenia testu teoretycznego i kolokwium praktycznego jest uzyskanie co najmniej połowy punktów z każdego kolokwium. Ocena końcowa wyznaczana jest następująco: powyżej 50% - dostateczny, powyżej 60% - dostateczny plus, powyżej 70% - dobry, powyżej 80% - dobry plus , powyżej 90% - bardzo dobry.
1. Babbie E. (2006), Badania społeczne w praktyce, Warszawa.
2. Bedyńska S., Brzezicka A (2007), Statystyczny drogowskaz, Warszawa.
3. Nawojczyk M. (2004), Przewodnik po statystyce dla socjologów, Kraków.
4. Pavkov T. W., Pierce K. A. (2005), Do biegu, gotowi – start. Wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańsk.
1. Brzeziński J. (2012), Metodologia badań psychologicznych. Warszawa.
2. Ferguson G., Takane Y. (1997), Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa.
3. Górniak J., Wachnicki J. (2000), Pierwsze kroki w analizie danych SPSS Polska, Kraków.
4. Kwiatkowska G. E., Stasiuk K. (2008), SPSS w praktyce psychologicznej. Lublin.
5. Szwed R. (2009), Metody statystyczne w naukach społecznych, Elementy teorii i zadania. Lublin.
6.. Szymczak W. (2008), Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik Akademicki. Warszawa.
7. Wieczorkowska G., Wierzbicki J. (2012), Statystyka. Od teorii do praktyki. Warszawa.
Informacje dla studentów, szczegółowe zasady zaliczenia przedmiotu, program oraz materiały do zajęć znajdują się na stronie: www.zmbs.wpsnz.uz.zgora.pl
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Kołodziejska (ostatnia modyfikacja: 03-05-2017 22:54)