SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja dorosłych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja dorosłych
Kod przedmiotu 05.5-WP-PSD-ED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pogłębienie wiedzy z zakresu teorii edukacji dorosłych i umiejętności wspomagania rozwoju człowieka dorosłego w różnorodnych środowiskach dorosłych uczących się; kształtowanie umiejętności krytycznego i twórczego myślenia nad współczesną edukacją dorosłych 
 

Wymagania wstępne

Podstawowe zagadnienia z zakresu andragogiki

Zakres tematyczny

Wykłady:
Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych. Kompetencje edukacyjne dorosłych. Procesy motywacyjne człowieka dorosłego.Specyfika uczenia się dorosłych. Uwarunkowania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w świetle wybranych koncepcji andragogicznych: „Model motywacji edukacyjnej ludzi dorosłych” M.Crowder i K. Pupynin; „Paradygmat wartości oczekiwanej„ K. Rubensona; „Model łańcucha interakcji” P. Cross; „Koncepcja sił pola” H. Millera; "Kulturowe scenariusze rozwoju ludzi dorosłych" P. Heymansa, "Uczenia się Transformatywnego" J. Mezirowa. Wymiary i przestrzenie społecznego uczenia się - społeczno-kulturowe teorie uczenia się dorosłych. Znaczenia doświadczeń edukacyjnych ludzi dorosłych. Edukacja dorosłych w ujęciu biograficznym - teorie biograficznego uczenia się. 

Ćwiczenia:

Edukacja dorosłych - formalna, pozaformalna i nieformalna. Wybrane formy edukacji dorosłych - szkoły dla dorosłych, Uniwersytety Trzeciego Wieku, szkoły językowe, kursy, szkolenia, warsztaty prowadzone w ramach funduszy europejskich. Specyfika pracy z uczniem dorosłym. Obszary edukacji pozaformalnej i nieformalnej: cielesność jako obszar edukacji: przyczyny zwrotu ku cielesności, sposoby uczenia się cielesności, źródła wiedzy, cechy edukacji w obszarze ciała; rodzina jako obszar edukacji: fazowy charakter życia rodzinnego, uczenie się w poszczególnych fazach; czas wolny – edukacja do czasu wolnego, edukacja w czasie wolnym i poprzez czas wolny; stosunki interpersonalne jako obszar i przedmiot edukacji. Kultura popularna jako płaszczyzna działań edukacyjnych. Wybrane środowiska edukacyjne człowieka dorosłego (rodzina, zakład pracy, grupa rówieśnicza, stowarzyszenia społeczne, wypoczynek). Aktywność społeczno-kulturalna osób 50+ jako obszar edukacji i całożyciowego uczenia się.  

Metody kształcenia

Wykład:
Konwencjonalny, interaktywny.
Ćwiczenia
praca z dokumentem źródłowym, projekt, symulacja, metoda warsztatowa, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.  
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady
Pozytywna ocena z pracy pisemnej o charakterze problemowym lub test.
Ćwiczenia 
Ocena przygotowanych przez studentów projektów (tematyka projektu dobierana przez prowadzącego), np. – Projekt  aktywności edukacyjnej człowieka dorosłego (nieistniejącej w lokalnym środowisku) lub prezentacji opracowanych na podstawie analizy dokumentów źródłowych i badań terenowych. Do oceny włączana jest również (1/5 oceny) aktywność studenta na zajęciach (udział w dyskusji).
Ocena z przedmiotu 
Ocena końcowa  jest średnią arytmetyczną ocen z obu form zajęć (ćwiczenia i wykład)
 

Literatura podstawowa

Knowles. M. S., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2009.

Kargul J, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych., Wyd. DSWE, Wrocław 2005.

Illeris K., Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wyd. DSWE, Wrocław 2006.

Malewski M., Teorie andragogiczne, Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wyd. UWr, Wrocław 1998.

Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wyd. DSW, Wrocław 2010.
 

Literatura uzupełniająca

Czasopismo: "Dyskursy Młodych Andragogów", red. M.Olejarz, Oficyna Wydawnicza UZ, t. 2-17.

Czasopisma: "Edukacja Dorosłych" i "Rocznik Andragogiczny" - wyd. Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.

Edukacyjne konteksty kultury popularnej, W. Jakubowski, E. Zierkiewicz, (red.), Impuls, Kraków 2002.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wyd. CKU w Toruniu, Toruń 2005. 

Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2013.

Kurantowicz E. O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych. Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2007.

Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, S. Słowińska (red.), Oficyna Wydawnicza UZ,  Zielona Góra 2015.                                                           

  

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-05-2017 20:07)