SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Instrumenty szkolne - instr. Orffa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Instrumenty szkolne - instr. Orffa
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-ORF-S17
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Łucja Nowak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Wiedza: zdobycie podstawowej wiedzy o technicznych właściwościach instrumentów, sposobach gry i formach notacji.

Umiejętności: zdobycie praktycznych umiejętności opracowywania partytur na małe składy.

Kompetencja: zdobycie kompetencji do praktycznej realizacji formy muzykowania na instrumentach szkolnych w ramach zajęć szkolnych i pozaszkolnych w procesie nauczania muzyki.

 

Wymagania wstępne

Przyjęcie na I rok studiów na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej.


 

Zakres tematyczny

1. Poznanie bogactwa możliwości wykorzystania tego typu instrumentów jako instrumentów towarzyszących śpiewaniu, muzykowaniu oraz ilustrowaniu tekstów literackich.

2. Nauka gry na instrumentach perkusyjnych (instrumentarium Orffa) będących na wyposażeniu pracowni. Poznanie możliwości techniczno-brzmieniowych instrumentów Orffa i ich zastosowanie w realizacji różnorodnych zadań muzycznych.

3. Nauka gry w podstawowym zakresie na fletach prostych /sopranowy, altowy, tenorowy i basowy/. Podstawy gry indywidualnej i zespołowej.


 

Metody kształcenia

Metoda zajęć praktycznych (praca w grupie) - organizowanie i kierowanie działalnością studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1 Frekwencja i aktywność podczas zająć.

2.Wykonanie zespołowe instrumentacji przedstawionej w formie partytury.

Literatura podstawowa

1. Ciechan Z., Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów, Warszawa (WSiP) 1990.

2. Klukowski T., Zespoły fletów prostych, Warszawa (WSiP) 1981.

3. Tomczak M., Melodie na flety proste, Warszawa (WSiP) 1986.

4. Kolasiński J., Zespoły instrumentalne, Warszawa (PZWS) 1972.

5. Stasińska K., Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa (WSiP) 1986.

Literatura uzupełniająca

1. Fotek I., Miniatury dziecięce na 2 fortepiany i orkiestrę, Kraków (PWM) 1969.

2. Hundziak A., Do-re-mi, Kraków (PWM) 1986.

3. Komorowska M., Orkiestra dziecięca, cz. I i II, Warszawa (WSiP) 1987.

4. Krystyniak T., Ręce pełne muzyki, Warszawa (WSiP) 1997.

5. Pfeiffer I., Czarodziejska pałeczka, cz. I i II, Kraków (PWM) 1973.


 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 08:59)