SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja głosu PW - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja głosu PW
Kod przedmiotu 05.9-WA-EASPP-EMIG-Ć-S14_pNadGen4JOG8
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kontynuacja pracy nad poprawną emisją w śpiewie i mowie. Wypracowanie odpowiedniej postawy, prawidłowego ułożenia narządu głosowego i narządów mowy w czasie fonacji. Praca nad oddechem podczas fonacji. Wypracowanie apoggio.

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie z przedmiotu „Podstawy emisji głosu”.

Zakres tematyczny

1. Praca nad wypracowaniem prawidłowych odruchów emisyjnych w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu i artykulacji.

2. Ćwiczenia emisyjne w zakresie fonacji, oddychania, rezonansu i artykulacji.

3. Prawidłowe wykonanie w ciągu semestru poniższych utworów (minimum): a) G. Concone, Ćwiczenia na głos z fortepianem op.9 – 3 ćwiczenia b) N. Vaccai, Praktyczna metoda włoskiego śpiewu – 3 ćwiczenia c) dwa utwory dowolne (aria, pieśń)

Metody kształcenia

Ćwiczenia, pokaz, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Kolokwium sprawdzające przyswojenie wiadomości teoretycznych.

Poprawne zrealizowanie minimum repertuarowego.

Literatura podstawowa

w odniesieniu do emisja głosu:

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. G.Concone – Ćwiczenia na głos z fortepianem op.9, Kraków 1974
  5. N. Vaccai – Praktyczna metoda włoskiego śpiewu, Kraków 1986

w odniesieniu do emisja głosu dziecka:

  1. Kamińska B., Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży, Warszawa 1997
  2. Gałęska-Tritt, Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Warszawa 1985
  3. Łukaszewski ., Pielęgnacja, kształcenie i rozwijanie głosu dziecka, Musica sacra 2009
  4. Noskowski Z., Śpiewnik dla dzieci „Cztery pory roku”, Kraków 1976
  5. Smoczyńska-Nachtman U., Choraczyński T., Piosenki na słońce i na deszcz, Warszawa 1989
  6. Rudziński W., Karaszewski S., Dzięcioł i sosna, Warszawa 1988
  7. Pfeiffer I., Przedszkolaki śpiewają, Kraków 1983
  8. Pfeiffer I., Nowe piosenki, Kraków1987
  9. Drobner M., Rozśpiewany ogródek, Kraków 1974

Literatura uzupełniająca

w odniesieniu do emisja głosu:

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974

w odniesieniu do emisja głosu dziecka:

  1. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  2. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  3. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  4. Łastik A., Poznaj swój głos, Warszawa 2002
  5. Sucharek A., Powszechne kształcenie głosu dziecka jako problem pedagogiczny, Katowice 1994
  6. Nowak J., Piosenka w usprawnianiu mowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 10:05)