SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat naukowy historyka: Warsztat naukowy historyka XIX-XXI wieku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat naukowy historyka: Warsztat naukowy historyka XIX-XXI wieku
Kod przedmiotu 08.0-WH-HistT-WNH-XIX-XXI w-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Historia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów trzeciego stopnia z tyt. doktora
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tomasz Nodzyński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pomoc studentowi w stworzeniu odpowiedniego warsztatu naukowego: wyposażenie w wiedzę o źródłach z epoki, metodach badawczych oraz pomoc w pisaniu pracy dyplomowej

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1. Bibliografie historii XIX-XX wieku – ogólne, bieżące, retrospektywne, regionalne. Wersje tradycyjne i cyfrowe. 2. Biblioteki i ich katalogi – kartkowe i cyfrowe. Przeszukiwanie zasobów w Internecie. 3. Archiwa w Polsce i za granicą – książkowe i internetowe przewodniki po zasobach, katalogi, inwentarze. 4. Instytut Pamięci Narodowej – charakter zbiorów, zasady przechowywania i udostępniania. 5. Muzea i źródła muzealne. 6. Źródła do historii XIX-XXI wieku: rękopiśmienne, drukowane, audiowizualne, elektroniczne. 7. Najczęściej spotykane języki i rodzaje pisma w źródłach do historii XIX-XXI wieku: polski, rosyjski (cyrylica), niemiecki (do lat 40. XX w. neogotyk), francuski, angielski. 8. Rola i charakter relacji żyjących uczestników i świadków wydarzeń z historii najnowszej (współczesnej). 9. Charakterystyka dorobku najwybitniejszych historyków XIX-XXI wieku. 10. Przykłady syntez, monografii i edycji źródeł z historii XIX-XXI wieku.

Metody kształcenia

WYKŁAD INFORMACYJNY, WYKŁAD KONWERSATORYJNY, OPIS WYJAŚNIAJĄCY, DYSKUSJA.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja bieżąca efektów kształcenia na zajęciach. Warunkiem uzyskania zaliczeń jest aktywny udział na zajęciach poprzez opracowanie i przedstawienie na zajęciach wyznaczonego zadania oraz udział w dyskusji w ramach poszczególnych tematów .

Literatura podstawowa

1. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa, Poznań 1973 i nast. 2. Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999. 3. Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998 i nast. 4. Ihnatowicz J., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990. 5. Ihnatowicz J., Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, t. 1-2, Warszawa 1967,1971. 

Literatura uzupełniająca

1. Archiwa warsztatem pracy historyka, pod red. A. Tomczaka, t. I-II, Toruń 1972. 2. Bloch M., Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1961. 3. Dominiczak H., Przygotowanie pracy magisterskiej z historii, Częstochowa 1996. 4. Eckert M., Wprowadzenie do historii, Zielona Góra 1975. 5. Miśkiewicz B., Praca magisterska na studiach historycznych. Przewodnik metodyczny, Poznań 1975. 6. Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996. 7. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2000. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Konopnicka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-10-2017 19:40)