SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot społeczno-humanistyczny: Antropologia filozoficzna i kulturalna |
Kod przedmiotu | 08.0-WH-T-PSH-AntroFiK-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Językoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | trzeciego stopnia z tyt. doktora |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami antropologii filozoficznej, czyli: pochodzenia człowieka (koncepcja monistyczno-ewolucjonistyczna i dualistyczno-kreacjonistyczna), istoty człowieka (koncepcja teistyczna, naturalistyczna, Marksowska), sensu życia, szczęścia, cierpienia. Wielkie systemy antropologiczne: dualizm, hylemorfizm, filozofia ludzkiego dramatu, człowiek jako moment rozwoju ducha, personalizm, egzystencjalizm, marksizm.
brak
1. Ogólne wiadomości o filozofii człowieka.
2. Różne płaszczyzny funkcjonowania antropologii. Powstanie antropologii filozoficznej.
3. Historia pojawiania się problematyki antropologicznej.
4. Rozważania o naturze człowieka.
5. Rozważania o pochodzeniu człowieka.
6. Przegląd stanowisk filozofii człowieka.
7. Dyskusje nt. miejsca człowieka w świecie.
8. Związki antropologii z aksjologią.
W zależności od potrzeb stosowane będą przede wszystkim trzy formy wykładu: informacyjny, konwersatoryjny i syntetyczny. Ten pierwszy zapoznawał będzie słuchaczy z odpowiednimi partiami materiału. Ten drugi aktywizował będzie słuchaczy w toku wykładu, słuchacze zachęcani będą do krótkiej dyskusji i zadawania pytań, zwłaszcza w sytuacjach, gdy jakieś partie omawianego materiału wydawać się im będą niezrozumiałe. Ten trzeci podsumowywał będzie omówiony materiał i ułatwiał zapamiętywanie najważniejszych kwestii omawianych w trakcie wykładu. Główny nacisk położony będzie na metody kształcące umiejętność wymiany poglądów. Eksploatowane będą przede wszystkim: dyskusje prowadzone tokiem parlamentarnym i dialogowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zdanie egzaminu.
Antropologia filozoficzna, Carlos Valverde; przekł. Grzegorz Ostrowski, Poznań 1998.
Antropologia filozoficzna: ujęcie pragmatyczne, Gernot Böhme; przeł. Piotr Domański, Warszawa 1998.
Antropologia filozoficzna: zarys zagadnień dydaktycznych, Władysław Anasz, Częstochowa 1989.
Antropologia filozoficzna i aksjologiczne problemy współczesności, pod red. Tadeusza Szkołuta, Lublin 1997.
Filozofia człowieka: zarys dziejów i przegląd stanowisk, Ireneusz Bittner, Łódź 1997.
Filozofia człowieka: zarys problematyki: antologia tekstów, Roman Darowski, Kraków 2008.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Anna Wojciechowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-09-2017 15:24)