SylabUZ

Generate PDF for this page

Warsztaty językoznawcze: Teorie zmian językowych - course description

General information
Course name Warsztaty językoznawcze: Teorie zmian językowych
Course ID 08.0-WH-T-WJ-TZJ-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Linguistics
Education profile academic
Level of studies PhD studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Mikhail Kotin
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Exam

Aim of the course

Przekazanie słuchaczom pogłębionej wiedzy z zakresu językoznawstwa historycznego, szczególnie w sferze przyczyn i mechanizmów przemian językowych z punktu widzenia współczesnych teorii rozwoju języka. Kształtowanie umiejętności analizowania korpusów źródłowych w aspekcie diachroniczno-porównawczym.

 

Prerequisites

brak

 

Scope

Tematem przewodnim jest porównanie współczesnych teorii przemian językowych służących metodologicznym narzędziom objaśnienia zmian w jednostkach i strukturach różnych płaszczyzn systemu językowego. Historyczne podejście do języka bazuje na jego postrzeganiu jako dynamicznego autonomicznego systemu znaków i sygnałów, których geneza ma zarówno cechy zjawisk naturalnych, jak i artefaktów oraz tzw. zjawisk „rodzaju trzeciego”, czyli struktur, które powstają w wyniku działalności ludzi, ale jednocześnie nie jako rezultat realizacji ich planów. Rozpatrywane są zatem teorie, których założenia ogólne bazują na organologicznym podejściu do języka (neodarwinizm, teoria minimalizmu, teoria optymalizacji, teoria naturalności językowej), na jego zaliczeniu do zjawisk socjokulturalnych (teoria Coseriu, teoria Labova)  lub do zjawisk „rodzaju trzeciego” (teoria „niewidzialnej ręki” Kellera). Analizie podlegają przede wszystkim możliwości, ale również granice każdej z wymienionych teorii przy objaśnieniu poszczególnych – krótko-, średnio- oraz długotrwałych zmian językowych (zmian dźwiękowych i prozodycznych, zmian form i funkcji gramatycznych, zmian w słownictwie, w strukturze zdania i szyku wyrazów, zmian na poziomie struktury tekstu i jego gatunków etc.). 

 

Teaching methods

Przekazanie wiedzy w formie wykładu, praca z tekstem naukowym, dyskusja naukowa, referaty ustne i pisemne.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywna praca na ćwiczeniach, praca w grupie, referaty ustne i/lub pisemne, egzamin ustny lub pisemny.

 

Recommended reading

Coseriu, Eugenio. 1958. Sincronia, diacronia e historia – El problema del cambio linguistico. Montevideo.

Keller, Rudi. 2003. Sprachwandel – Von der unsichtbaren Hand in der Sprache. 3. Aufl. Tübingen & Basel.

Labov, William. 1994-2001. Principles of Linguistic Change. Vol. I-III. Oxford.

Lass, Roger. 1997. Historical Linguistics and Language Change. Cambridge.

Further reading

Ágel, Vilmos. 2001. „Gegenwartsgrammatik und Sprachgeschichte. Methodologische Überlegungen am Beispiel der Serialisierung im Verbalkomplex“. W: Zeitschrift für germanistische Linguistik 29, 319-331.

Kotin, Michail L. 2005-2007. Die Sprache in statu movendi. Sprachentwicklung zwischen Kontinuität und Wandel. Bde. 1 und 2. Heidelberg.

Lehmann, Christian. 2002. “Theory and method in grammaticalization”.  In: Zeitschrift für germanistische Linguistik 32, 152-187.

Lightfoot, David W. 1999. The Development of Language – Acquisition, Change and Evolution. Oxford.

Notes

brak

 


Modified by dr hab. Anna Wojciechowska, prof. UZ (last modification: 20-09-2017 15:34)