SylabUZ

Generate PDF for this page

Dydaktyka szkoły wyższej: Dydaktyka procesów myślowych - course description

General information
Course name Dydaktyka szkoły wyższej: Dydaktyka procesów myślowych
Course ID 08.0-WH-T-DSW-dydpecmys-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Literature studies
Education profile academic
Level of studies PhD studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Kilian, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie doktorantów ze współczesnymi metodami przekazu treści filozoficznych oraz uzyskanie sprawności w prowadzeniu zajęć dydaktycznych.

Prerequisites

brak

Scope

W trakcie zajęć analizowane będą przede wszystkim trzy formy wykładu: informacyjny, konwersatoryjny i syntetyczny. Rolą tego pierwszego jest zapoznanie słuchaczy z odpowiednimi partiami materiału. Rolą drugiego jest aktywizacja słuchaczy w toku wykładu, zachęcanie słuchaczy do krótkiej dyskusji i zadawania pytań, zwłaszcza w sytuacjach, gdy jakieś partie omawianego materiału wydają się im niezrozumiałe. Zadaniem trzeciego jest podsumowanie omówionego materiału i ułatwienie zapamiętania najważniejszych zagadnień omawianych w trakcie wykładu. Analizowane będą również sposoby prowadzenia ćwiczeń. Omawiane będą takie zagadnienia, jak: (1) organizacja przestrzeni zajęć − uczestnicy dyskusji powinni się dobrze widzieć i słyszeć; (2) właściwe przedstawienie tematyki zajęć − określenie materiału i problemów, które są punktem wyjścia do dyskusji; (3) wysondowanie zainteresowań osób biorących udział w ćwiczeniach, dotyczących omawianych na ćwiczeniach zagadnień; (4) przeprowadzenie zajęć: (a) stworzenie/zrekonstruowanie sytuacji problemowej; (b) przedstawienie próbnych rozwiązań; Wydział Humanistyczny Kierunek: historia (c) dobranie właściwych sposobów sprawdzenia tych rozwiązań; (d) ujawnienie dalszych problemów, które pojawiły się w wyniku (a)-(c).

Teaching methods

Główny nacisk położony jest na metody integrujące wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin oraz na metody kształcące umiejętność wymiany poglądów. Z tych drugich eksploatowane będą przede wszystkim: dyskusje prowadzone tokiem parlamentarnym i dialogowym. Z tych pierwszych: projekt pod postacią prezentacji multimedialnej. Projekt, w którym osoby go realizujące przyjmują role ekspertów, jest wprowadzeniem do dyskusji parlamentarnych i dialogowych. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

(1) wykonanie projektu (ocena);

(2) przygotowanie wprowadzenia do dyskusji (ocena);

(3) aktywny udział w dyskusji na każdych zajęciach (ocena).

(4) zdanie egzaminu (ocena końcowa).

Recommended reading

 

  1. M. Bała, Filozofia w ćwiczeniach, Pelplin 2003.
  2. K. Marczewski, Notatki do ćwiczeń z filozofii, czyli jak i po co odróżniać Platona od Plotyna, Lublin 2000.
  3. D. Probucka, A. Olech, M. Woźniczka, Pasja czy misja? O uczeniu filozofii, Częstochowa 2001.
  4. S. Symotiuk, Konwersatorium z metodyki nauczania filozofii, Lublin 1989.
  5. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000.
  6. M. Woźniczka (red.), Filozofia sztuka myślenia i dobro wspólne. Sposoby uczenia się i nauczania filozofii, Częstochowa 1998.

 

Further reading

Do uzgodnienia z prowadzącym.

Notes

brak


Modified by prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak (last modification: 21-09-2017 11:14)