SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia literatury niemieckiej: oświecenie - klasyka weimarska |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FGP-HLT1-W-S14_pNadGenSGLLZ |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Głównymi celami przedmiotu są: 1) zaznajomienie z najważniejszymi zjawiskami i postaciami życia kulturalnego oraz osiągnięciami piśmiennictwa artystycznego krajów niemieckiego obszaru językowego w okresie od ok. 1720 do ok. 1805 r., 2) analiza i interpretacja tekstów literackich tego okresu, 3) umożliwienie studiującym dyskusji na tematy poruszane przez odnośną literaturę, 4) pogłębienie praktycznojęzykowych kompetencji studiujących.
Brak
Tło historyczno-polityczne oświecenia (w tym okresu burzy i naporu) i klasyki weimarskiej; najważniejsze prądy filozoficzne; komponenty ideologiczne tych epok; nowa postać literatury w okresie oświecenia; rynek literacki; towarzystwa czytelnicze; gazety i czasopisma; poetyki oświeceniowe; szczególna rola G.E. Lessinga; dramat i liryka oświecenia; przemiany liryki i dramatu w fazie burzy i naporu; rola i znaczenie J.J. Winckelmanna dla wykształcenia się nurtów klasycystycznych w Europie; niemiecki dramat klasycystyczny; powieść rozwojowa (Bildungsroman); rola klasyki weimarskiej w układzie kultury niemieckiej.
Wykład konwersatoryjny, dyskusja, projekt, klasyczna metoda problemowa, elementy inscenizacji dramatycznej, recytacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Projekt, praca na ćwiczeniach (aktywność w dyskusji, terminowe przygotowanie tekstów na zajęcia itp.), obecność na wykładach, zdanie egzaminu.
Zmodyfikowane przez dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2017 08:33)