SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wiedza o Francji i krajach frankofońskich II |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-FRMP-WK2-Ć-S14_genR1TJ5 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia francuska z drugim językiem romańskim |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | francuski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie podstawowych wiadomości o wybranych krajach francuskiego obszaru językowego (Belgia, Szwajcaria, Kanada – Québec, kraje Maghrebu, Afryka centralna) z zakresu historii, polityki, geografii, kultury, sztuki, literatury, sytuacji językowej, specyfiki życia codziennego, ich związków z Francją.
Uzyskanie zaliczenia z oceną z Wiedzy o Francji i krajach frankofońskich z semestru II.
1. Belgia : informacje ogólne (polityka, geografia, historia, sytuacja językowa).
2. Literatura Belgii francuskojęzycznej.
3. Szwajcaria : informacje ogólne (polityka, geografia, historia, sytuacja językowa).
4. Kanada – informacje ogólne (polityka, geografia, historia, sytuacja językowa).
5. Québec: od kolonii francuskiej (la Nouvelle France) do prowincji kanadyjskiej – zarys historyczny.
6. Kultura i sztuka Québecu.
7. Związki Kanady z Francją.
8. Kraje Maghrebu (Algieria, Maroko, Tunezja): polityka, historia, związki z Francją (polityka kolonialna Francji, niepodległość Maghrebu, obecne kontakty).
9. Kultura i sztuka krajów Maghrebu (szczególnie literatura francuskojęzyczna).
10. Afryka centralna i jej związki z Francją od epoki kolonialnej aż do dziś.
11. „Négritude” – fragment tożsamości kulturowej krajów afrykańskich (L. S. Senghor, A. Césaire).
Wykład konwersatoryjny, praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną po uzyskaniu min. 31 punktów na 50. Zaliczenie obliczane jest na podstawie obecności na zajęciach (1 punkt za każdą obecność, maks.15), prezentacji wybranego regionu/miasta należącego do francuskiego obszaru językowego (też 15 punktów) i ustnego kolokwium (5 pytań, każde za 4 punkty, w sumie 20 punktów).
Skala ocen wygląda następująco:
0 – 30,99 punktów: 2,0
31 – 33,99 pkt : 3,0
34 – 37,99 pkt: 3,5
38 – 41,99 pkt: 4,0
42 – 45,99 pkt: 4,5
46 – 50 pkt: 5,0
1. J. Barrat, C. Moisei, Géopolitique de la Francophonie, La Documentation française, 2004.
2. B. Lecharbonnier, D. Rincé, P. Brunel, Ch. Moati, Littérature XXe siècle. Textes et documents, Nathan, Paris, 2001.
3. Littératures francophones du monde arabe, Nathan, Paris,1994.
4. M. Tétu, La Francophonie, Hachette, Paris, 1988.
Artykuły z prasy francuskojęzycznej, bieżące artykuły z Internetu, nagrania wideo (reportaże, fragmenty dzienników telewizyjnych).
Zmodyfikowane przez dr Witold Kowalski (ostatnia modyfikacja: 04-05-2019 14:06)