SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zdrowie seksualne i reprodukcyjne |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-ZSiR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy na temat zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego człowieka, poznanie zagadnień dotyczących chorób przenoszonych drogą płciową, antykoncepcji oraz zaburzeń i dysfunkcji seksualnych. Celem jest także nauczenie się interdyscyplinarnego rozumienia zagadnień związanych z psychologią relacji partnerskiej i biologią płodności.
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz podstaw seksuologii.
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne - ujęcia definicyjne
Medyczna norma seksualna
Seksualność kobiety i mężczyzny: jej istota, rola i funkcja jaką spełnia w zachowaniu zdrowia i biologii prokreacji
Seksualność i zdrowie seksualne wieku starszego
Zdrowie seksualne kobiet
Zdrowie seksualne mężczyzn
Zdrowie reprodukcyjne kobiet
Zdrowie reprodukcyjne mężczyzn
Obszary problemowe związane z płcią – interseksualizm, obojnactwo rzekome, obojnactwo prawdziwe, transseksualizm, transgenderyzm
Infekcje przenoszone drogą płciową (STI)
Epidemiologia, etiologia i patogeneza HIV/AIDS
Zachowania prozdrowotne i ryzykowne zachowania seksualne w aspekcie HIV/AIDS i STI
Wybrane zagadnienia z zakresu ginekologii i położnictwa
Menopauza i andropauza
Antykoncepcja i metody planowania rodziny
Zaburzenia i dysfunkcje seksualne – geneza, diagnoza, terapia
Prawa seksualne i reprodukcyjne, Deklaracja Praw Seksualnych
Wykład, wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa metoda projektów, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik egzaminu w formie testu wiedzy.
Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena projektu/prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Ocena końcowa jest średnią z uzyskanych ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. Beisert M. - Pedofilia. Geneza i mechanizmy zaburzenia, Gdańsk, 2012,
2. Buss D. M., Ewolucja pożądania, Gdańsk 2000
3. Gapik L, Woźniak A. (red.), Terapia w seksuologii. Zagadnienia wybrane, wyd. UAM, Poznań 2001
4. Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2007
5. Imieliński K.: Seksiatria, tom I i II, PWN, Warszawa
6. Imieliński K. (red.), Zarys seksuologii i seksiatrii, PZWL, Warszawa 1986
7. Jaczewski A., Rozwój erotyczny, Warszawa 1992
8. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2009
Zmodyfikowane przez dr Joanna Dec-Pietrowska (ostatnia modyfikacja: 08-05-2017 12:26)