SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia ekonomiczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PEk |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu psychologia ekonomiczna jest ukazanie obecnej i potencjalnej roli psychologii w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych dotykających obecnie jednostki, grupy, organizacje i społeczeństwa poprzez przedstawienie studentom podstawowych pojęć związanych z psychologią ekonomiczną, wskazanie na stałe mechanizmy funkcjonowania w zakresie zachowań ekonomicznych: oszczędzania, hazardu, inwestowania, czy przedsiębiorczości.
Brak.
1. Człowiek, jako istota dokonująca działań ekonomicznych. Przedmiot psychologii ekonomicznej.Teoria perspektywy jako opisowy model wyborów ekonomicznych
2. Pułapki podejmowania decyzji finansowych. Skłonności poznawcze i motywacyjne inwestorów.
3. Percepcja nadprogowa, peryferyczna i podprogowa a promocja
4. Społeczne i moralne aspekty zachowań ekonomicznych
5. Podatki: funkcje, wiedza i uwarunkowania (nie)płacenia podatków
6. Mechanizmy i motywy ubezpieczania się
7. Psychologiczne aspekty oszczędzania
8. Własność i posiadanie. Symboliczna wartość dóbr oraz konsumpcja ostentacyjna.
9. Hazard: wyjaśnienie psychologiczne, prawidłowości, odmiany
10. Dobrobyt i jego korelaty w aspekcie mikro i makro
11. Socjalizacja ekonomiczna
wykład: Wykład tradycyjny wspomagany prezentacją multimedialna
ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, studium przypadku, prezentacje multimedialne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: pozytywne zaliczenie ćwiczeń oraz uzyskanie min. 60% poprawnych odpowiedzi w pisemnym teście egzaminacyjnym (progi ocen z testu (60-69% 3,00; 70-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0)).
Ćwiczenia:Zaliczenie z oceną na podstawie:
- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.)
- ocen cząstkowych z praktycznych umiejętności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy w grupach - (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.)
- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (kolokwium – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach i zadaną literaturę) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-69% 3,00; 70-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0).
Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu [bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0]
Tyszka, T. (red.) (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.
Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN.
Kanheman D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina.
Górnik-Durose, M. (2002). Psychologiczne aspekty posiadania: między instrumentalnością a społeczną użytecznością dóbr materialnych. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Niesiobędzka M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Liberda, Z. B. (2013). Przezorność: kto oszczędza w Polsce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu.
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Kolańska-Stronka (ostatnia modyfikacja: 28-04-2017 00:50)