SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji matematycznej w kl. I-III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji matematycznej w kl. I-III
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-MW2-K_genZFOE2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z celami, treściami, zasadami i metodami pracy dydaktycznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Zapoznanie z nowoczesnymi metodami oraz środkami edukacji matematycznej dziecka. Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć wprowadzających i utrwalających wybrane pojęcia matematyczne w klasach I-III. Kształtowanie umiejętności doboru i wykorzystania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w edukacji matematycznej dziecka. Kształtowanie kompetencji do krytycznej oceny praktyki pedagogicznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka.

Wymagania wstępne

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym. 

Zakres tematyczny

 

Psychologiczne podstawy uczenia się matematyki w klasach I-III. Swoistość myślenia matematycznego dziecka.Istota edukacji matematycznej na poziomie wczesnoszkolnym. Cele, treści, zasady, metody i środki kształcenia matematycznego w klasach I-III. Orientacja na proces - orientacja na wynik w nauczaniu matematyki w klasach I-III.Nauczanie czynnościowe w edukacji wczesnoszkolnej – istota znaczenie i możliwości stosowania. Aktywność badawcza i aktywność twórcza w edukacji matematycznej dziecka w klasach I-III.Trudności dziecka w uczeniu się matematyki. Edukacja matematyczna w klasach I-III, jej specyfika – analiza programów i podręczników. Dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki w klasach I-III- pojęcie, zakresy, rozwijanie. Umiejętności praktyczne (pojęcia: czasu, miary, masy, pojemności, liczenie pieniędzy). Cechy wielkościowe, stosunki przestrzenne, figury geometryczne. Nauka o zbiorach jako podstawa kształtowania pojęcia liczby naturalnej. Pojęcia liczby naturalnej i działania matematycznego (dodawanie i odejmowanie). Rozszerzenie zakresu liczbowego, istota przekraczania progu dziesiątkowego. Pojęcia mnożenia i dzielenia. Pojęcie ułamka. Pojęcia geometryczne w edukacji wczesnoszkolnej. Formułowanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. Równania i nierówności. Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka. 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Konwersatoria – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, nauczanie czynnościowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu (projekty zadań i sytuacji oraz zajęć matematycznych, aktywny udział w dyskusjach, kolokwium) ich średnia arytmetyczna  składa się na ocenę zaliczeniową

Wykłady

Warunkiem zaliczenia wykładów jest  obecność na wykładach i uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Ocena końcowa

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen w wykładów i konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Cackowska M., Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III: poradnik metodyczny, Warszawa 1990.
  2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.
  3. Kalinowska A., Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Krakow 2010.Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.
  4. Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2014.
  5. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
  6. Semadeni Z., red., Nauczanie początkowe matematyki, T. I-IV, Warszawa 1984.
  7. Stucki E., Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1994.

Literatura uzupełniająca

  1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Terapia dzieci z trudnościami  w uczeniu się matematyki, Katowice 1997.
  2. Lelonek M., Wróbel T., red., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Warszawa 1990.
  3. Nowik J., Nauczanie matematyki w klasach początkowych: przewodnik bibliograficzny, Opole 1990.
  4. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1993

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-06-2017 09:48)