SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elementy historii i kultury krajów niemieckojęzycznych |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PEDP-EHKN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesne nauczanie języka obcego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat języka, najnowszej historii oraz kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W literaturze przedmiotu kraje te występują często pod wspólnym „DACH-em”. DACH jest powszechnie używanym akronimem, oznaczającym trzy główne państwa niemieckojęzyczne: D: Deutschland, A: Österreich (łac. Austria) oraz CH: Schweiz (łac. Confoederatio Helvetica). Głównym ogniwem tworzącym wspólnotę jest niewątpliwie język niemiecki (tzw. DACH-Sprache), który w dużym stopniu determinuje współpracę tych państw w różnych obszarach. Na tym tle ukazana zostanie społeczna, geograficzna i kulturowa różnorodność krajów niemieckojęzycznych.
Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+/B2.
Zajęcia w ogólnym zamierzeniu ukierunkowane są na poznanie podstawowych elementów kultury niemieckiego obszaru językowego, rozwijanie refleksji nad kulturą własną i obcą oraz na istotę wzajemnego oddziaływania kultur w zjednoczonej Europie. W szczególności tematyka zajęć będzie obejmowała następujące elementy: 1) Status i prestiż języka niemieckiego w ujęciu globalnym i lokalnym, ze szczególnym uwzględnieniem jego znaczenia w polsko-saksońskim regionie przygranicznym. 2) Podstawowe informacje z zakresu geografii i historii DACH. 3) Zwyczaje i tradycje w kontekście głównej dewizy Unii Europejskiej Jedność w różnorodności (niem. Einheit in Vielfalt, łac. In varietate concordia). 4) DACH w świetle faktów i liczb: gospodarka, oświata, społeczeństwo i kultura.
Zajęcia prowadzone będą w formie syntetycznego, informacyjnego wykładu przy oczekiwanej permanentnej interakcji ze słuchaczami.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Warunkiem zaliczenia są: aktywna obecność na wykładach (30%), pracy pisemnej (35%), sprawdzianu (35%).
Ocena końcowa
Ocena końcowa: to ocena pozytywna, która obejmuje treści wykładów.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 06-05-2017 19:23)