SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka zajęć komputerowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka zajęć komputerowych
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-MEWP-L_genOUTSI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie oraz organizacja warsztatu pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia z zastosowaniem ICT oraz zajęć komputerowych w przedszkolu oraz w nauczaniu początkowym. Umiejętność doboru podręczników i oprogramowania; planowania i realizacji poszczególnych jednostek dydaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Przygotowanie i planowanie jednostki dydaktycznej, z zastosowaniem elektronicznych form upoglądowienia. Zasada poglądowości w praktyce
  2.  Media edukacyjne.
  3. Rola multimediów w procesie uczenia się: obszary oddziaływań; funkcje nauczyciela, a funkcje mediów; zasady nauczania z zastosowaniem ICT.
  4. Ewolucja poglądów dotyczących realizacji oraz stosowania mediów edukacyjnych.
  5. Indywidualizacja procesu nauczania-uczenia się realizowanego z zastosowaniem multimediów.
  6. Instrukcja metodyczna medium edukacyjnego.
  7. Stymulacja sensoryczna w przekazie multimedialnym.
  8. Ewaluacja z zastosowaniem mediów elektronicznych.

Laboratoria

  1. Media edukacyjne w procesie kształcenia.
  2. Multimedialne programy edukacyjne jako przykład integracji podstawowych cech nowych mediów.
  3. Analiza edukacyjnych programów komputerowych.
  4. Edukacyjne zasoby Internetu. Analiza stron internetowych przeznaczonych dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli.
  5. Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela.
  6. Komponenty graficzne prezentacji multimedialnej.
  7. Film i dźwięk w prezentacji multimedialnej.
  8. Projektowanie mediów edukacyjnych oraz jednostek dydaktycznych prowadzonych z ich wykorzystaniem. Propozycja jednostki dydaktycznej realizowanej z zastosowaniem samodzielnie wykonanego medium edukacyjnego.
  • elektroniczne formy diagnozy – możliwości i preferencje poznawcze, zakres opanowania wiadomości i umiejętności wstępnych (wiedza uprzednia);
  • indywidualizacja procesu nauczania uczenia się (parametry przekazu, forma przekazu, zawartość merytoryczna, stopień trudności, stymulacja procesów uwagi w obrębie preferowanych form przekazu;
  • ewaluacja.

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich sprawdzianów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.

Literatura podstawowa

1. Jędryczkowski J., Materiały online: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz//przedmioty.html , http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz//elearning.html , https://www.youtube.com/c/JJKursy
2. Juszczyk S. (red.) (2001) Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
3. Furmanek M.(red.) (2008) Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.
4. Jędryczkowski J. (2008) Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.
5. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K. (2002) Edukacja medialna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.

 

Literatura uzupełniająca

1. Baron-Polańczyk E.(2006) Multimedialne materiały dydaktyczne. Projektowanie i wykorzystanie w edukacji techniczno-informatycznej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
2. Bruner J.(1974) W poszukiwaniu teorii nauczania, PIW, Warszawa.
3. Doliński D.(2001) Psychologia reklamy, Wyd. A.R. „Aida” S.C. Wrocław.
4. Juszczyk S. (red.) (2001) Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
5. Kruszewski K. (2002) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. t.1 i 2, PWN, Warszawa.
6. Arends R.I. (2002) Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 10-05-2017 11:47)