SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarządzanie sobą - przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarządzanie sobą - przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 04.9-WZ-UZP-Zarz.S.01w.s-S16
Wydział Oferta ogólnouczelniana
Kierunek Oferta ogólnouczelniana
Profil -
Rodzaj studiów
Semestr semestr letni 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Ekonomii i Zarządzania
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Renata Maciejewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest rozwinięcie kompetencji studentów w zakresie zarządzania własną karierą i wizerunkiem zawodowym oraz osiągania i utrzymywania równowagi praca-życie osobiste poprzez zarządzanie czasem własnym.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1.  
  2. Zarządzanie własną karierą zawodową
  3. Kariera zawodowa i jej wyznaczniki
  • Etapy zarządzania karierą zawodową
  • Osobista historia, styl i charyzma
  • Autocoaching kariery
  • Koncepcja Long Life Learning (Uczenie się przez całe życie)

2.Zarządzanie własnym wizerunkiem zawodowym

  • Autoprezentacja; jej znaczenie w życiu zawodowym
  • Wizerunek zawodowy jednostki w świecie realnym i wirtualnym; jego wyznaczniki
  • Kreowanie własnego wizerunku zawodowego w dokumentach aplikacyjnych
  • Kształtowanie własnego wizerunku zawodowego podczas rozmów kwalifikacyjnych
  • Wykorzystywanie mediów społecznościowych w zarządzaniu sobą - kreowanie pozytywnego wizerunku zawodowego w serwisach społecznościowych
  • Etykieta jako narzędzie kreowania wizerunku zawodowego (mowa ciała, ubiór i wygląd, wokół stołu, powitania, precedencja, wizytówki, komunikowanie międzykulturowe, korespondencja biznesowa - tradycyjna i netetykieta)
  • Kształtowanie własnego wizerunku podczas wystąpień publicznych
  • Działania młodych uczestników rynku pracy (w świecie realnym i wirtualnym) sprzyjające kształtowaniu ich pozytywnego wizerunku zawodowemu
  • Budowanie marki osobistej w świecie korporacyjnym i we własnej działalności

3.Równowaga praca-życie osobiste a zarządzanie czasem własnym

  • Koncepcja równowagi między życiem zawodowym i osobistym (WLB – work-life-balance)
  • Czynniki zakłócające równowagę między życiem prywatnym a zawodowym pracowników
  • Udział w programach praca-życie a WLB
  • Znaczenie zarządzania czasem w osiągnięciu i utrzymaniu WLB
  • Zarządzanie czasem – autoanaliza, style, ustalanie celów i priotytetów, tworzenie harmonogramu, „pożeracze czasu”, podejmowanie decyzji i kontrola rezultatów; samodyscyplina
  • Wybrane metody zarządzania czasem własnym (SMARTER; Matryca Eisenhowera, Metoda Gantta, Metoda Trzos)

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnej oceny z projektu pt.: Opracowanie planu indywidualnego rozwoju oraz budowy marki osobistej

Literatura podstawowa

  1. Adamiec M., Kożusznik B., Sztuka zarządzania sobą, PWE Warszawa 2001.
  2. Cook G. O., Cook R. A., Yale J.L., Etykieta biznesu, Wolters Kluwer Warszawa 2009.
  3. Cybal-Michalska A., Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Oficyna Wydawicza Impuls, Kraków 2014.
  4. Detz J., Sztuka przemawiania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2002.
  5. Evans L., Social media marketing: odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych, Helion Gliwice 2011.
  6. Gut R., Piegowska M., Wójcik B., Zarządzanie sobą. Książka o działaniu, myśleniu i odczuwaniu, Difin, Warszawa 2008.
  7. Idzikowski W., Efektywność osobista. Zarządzanie sobą i innymi w czasie, Helion Gliwice 2010.
  8. Wieseneder S. , Skuteczne zarządzanie reputacją i spójny image, Best Press Warszawa 2008.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Randak-Jezierska M., Człowiek jako aktywny twórca swojego życia – zarządzanie sobą w czasie, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej „Zarządzanie” Nr 9, Częstochowa 2013.
  2. Stankiewicz J., Łychmus P., Bortnowska H., Deficyty równowagi między pracą zawodową a życiem prywatnym i możliwości ograniczenia ich przez programy, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu,  nr 8(46), Wrocław 2014.
  3. Stankiewicz J., Bortnowska H., Professional image creation by students on social media sites (in the light of empirical research), “Management” Nr 1/2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 27-04-2017 11:10)