SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Człowiek z niepełnosprawnością - inny czy podobny w życiu publicznym - przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Człowiek z niepełnosprawnością - inny czy podobny w życiu publicznym - przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 05.6-WP-UZP-CZzN - 01Wn-W-N15_gen980BU
Wydział Oferta ogólnouczelniana
Kierunek Oferta ogólnouczelniana
Profil -
Rodzaj studiów
Semestr semestr letni 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Ukazanie wspólnych i swoistych właściwości osób z niepełnosprawnością w porównaniu z pełnosprawnymi w różnych fazach życia, a także problemów dotyczących funkcjonowania ich jako Innych w życiu publicznym.

Kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów osób z niepełnosprawnością w różnych sferach życia publicznego.

Uwrażliwienie studentów na problemy dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w życiu publicznym

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych

Zakres tematyczny

Pojęcie „Innego” jako kategoria interdyscyplinarna.

2. Niepełnosprawność, niepełnosprawna osoba – ustalenia terminologiczne.

3. Wspólne i swoiste właściwości osób z niepełnosprawnością i pełnosprawnych.

4. Osoby z niepełnosprawnością w labiryncie barier fizycznych i społecznych.

5. Prawne aspekty funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością w życiu publicznym.

6. Od segregacji do normalizacji życia osób z niepełnosprawnością.

7. Niepełnosprawny jako Inny w rodzinie.

8. Niepełnosprawny jako Inny w edukacji.

9. Niepełnosprawny jako Inny w pracy.

10. Niepełnosprawny jako Inny w środowisku lokalnym.

11. Niepełnosprawny jako Inny w kulturze (jako twórca i odbiorca kultury).

12. Sukces z niepełnosprawnością – wybitni niepełnosprawni w życiu publicznym.

13. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy osobom z niepełnosprawnością.

14. Savoir-vivre w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością.

15. Niepełnosprawni o sobie

 

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

1. Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja, Kraków 2010.

2. Chodyniecka A.M., Rycielski P., Inni czy podobni? Charakterystyka osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa 2008.

3. Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, A.I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Warszawa, 2010.

4. Gorajewska, Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością, Warszawa 2006.

5. Kirenko J., Oblicza niepełnosprawności, Lublin 2006.

6. Kołaczek B., Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych, Warszawa 2010.

7. Kołaczek B., Zatrudnienie osób niepełnosprawnych w Polsce, Warszawa 2006.

8. Pedagogika specjalna, W. Dykcik (red.), Poznań 2001.

9. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa, 2007.

10. Podgórska-Jachnik D., Głusi. Emancypacje, Łódź 2013.

Literatura uzupełniająca

1. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, tłum. P. Morawski, Warszawa 2008.

2. Bartnikowska U., Żyta A, Żyjąc z niepełnosprawnością: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, Toruń 2007.

3. Błeszyńska K. Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych, Warszawa 2001.

4. Czerwińska M., Słowem potrafię wszystko. O piśmienniczości osób z niepełnosprawnością wzroku. Studium bibliologiczno-tyflologiczne, Zielona Góra, 2012.

5. Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, J. Bąbka (red.), Warszawa, 2004.

6. Integracja osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej, A. Juros, W. Otrębski (red.), Lublin.

7. Kościelska M, Oblicza upośledzenia, Warszawa 1995.

8. Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, H. Ochonczenko. M. Czerwińska, M. Garbat (red.), Zielona Góra 2011.

9. Paszkowicz A.M., Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, Zielona Góra 2009.

10. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, tłum. A. Grysińska, Gdańsk 2013.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 27-04-2017 10:53)