SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Człowiek z niepełnosprawnością - inny czy podobny w życiu publicznym - przedmiot ogólnouczelniany |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-UZP-CZzN - 01Wn-W-N15_gen980BU |
Wydział | Oferta ogólnouczelniana |
Kierunek | Oferta ogólnouczelniana |
Profil | - |
Rodzaj studiów | |
Semestr | semestr letni 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Ukazanie wspólnych i swoistych właściwości osób z niepełnosprawnością w porównaniu z pełnosprawnymi w różnych fazach życia, a także problemów dotyczących funkcjonowania ich jako Innych w życiu publicznym.
Kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów osób z niepełnosprawnością w różnych sferach życia publicznego.
Uwrażliwienie studentów na problemy dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w życiu publicznym
Brak wymagań wstępnych
Pojęcie „Innego” jako kategoria interdyscyplinarna.
2. Niepełnosprawność, niepełnosprawna osoba – ustalenia terminologiczne.
3. Wspólne i swoiste właściwości osób z niepełnosprawnością i pełnosprawnych.
4. Osoby z niepełnosprawnością w labiryncie barier fizycznych i społecznych.
5. Prawne aspekty funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością w życiu publicznym.
6. Od segregacji do normalizacji życia osób z niepełnosprawnością.
7. Niepełnosprawny jako Inny w rodzinie.
8. Niepełnosprawny jako Inny w edukacji.
9. Niepełnosprawny jako Inny w pracy.
10. Niepełnosprawny jako Inny w środowisku lokalnym.
11. Niepełnosprawny jako Inny w kulturze (jako twórca i odbiorca kultury).
12. Sukces z niepełnosprawnością – wybitni niepełnosprawni w życiu publicznym.
13. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy osobom z niepełnosprawnością.
14. Savoir-vivre w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością.
15. Niepełnosprawni o sobie
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja, Kraków 2010.
2. Chodyniecka A.M., Rycielski P., Inni czy podobni? Charakterystyka osób z ograniczeniami sprawności, Warszawa 2008.
3. Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, A.I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Warszawa, 2010.
4. Gorajewska, Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością, Warszawa 2006.
5. Kirenko J., Oblicza niepełnosprawności, Lublin 2006.
6. Kołaczek B., Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych, Warszawa 2010.
7. Kołaczek B., Zatrudnienie osób niepełnosprawnych w Polsce, Warszawa 2006.
8. Pedagogika specjalna, W. Dykcik (red.), Poznań 2001.
9. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa, 2007.
10. Podgórska-Jachnik D., Głusi. Emancypacje, Łódź 2013.
1. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, tłum. P. Morawski, Warszawa 2008.
2. Bartnikowska U., Żyta A, Żyjąc z niepełnosprawnością: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, Toruń 2007.
3. Błeszyńska K. Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych, Warszawa 2001.
4. Czerwińska M., Słowem potrafię wszystko. O piśmienniczości osób z niepełnosprawnością wzroku. Studium bibliologiczno-tyflologiczne, Zielona Góra, 2012.
5. Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, J. Bąbka (red.), Warszawa, 2004.
6. Integracja osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej, A. Juros, W. Otrębski (red.), Lublin.
7. Kościelska M, Oblicza upośledzenia, Warszawa 1995.
8. Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, H. Ochonczenko. M. Czerwińska, M. Garbat (red.), Zielona Góra 2011.
9. Paszkowicz A.M., Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, Zielona Góra 2009.
10. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, tłum. A. Grysińska, Gdańsk 2013.
brak
Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 27-04-2017 10:53)