Otłuszczenie- pokochać czy znienawidzić? - przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Otłuszczenie- pokochać czy znienawidzić? - przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu
12.0-WL-UZP-OPZ-S17
Wydział
Oferta ogólnouczelniana
Kierunek
Oferta ogólnouczelniana
Profil
-
Rodzaj studiów
Semestr
semestr letni 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Ewa Nowacka-Chiari
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
30
2
18
1,2
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Celem wykładu jest zwrócenie uwagi na tłuszczowy komponent składu ciała, podkreślenie jego znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz wskazanie niepożądanych skutków zdrowotnych przy jego niewłaściwej proporcji. Przedmiot daje okazję do poznania metod wykorzystywanych do oceny zagrożenia zdrowia wynikającym z niedoboru lub nadmiaru tłuszczu. Wykład wspiera działania związane z edukacją i promocją zdrowia.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu biologii człowieka
Zakres tematyczny
Charakterystyka histologiczna tkanek tłuszczowych – budowa i funkcje; związki tłuszczowe i ich rola na poziomie komórkowym.
Zmiany z wiekiem ilości i dystrybucji tłuszczu.
Typy otłuszczenia i ich ewolucyjne uwarunkowania; dymorficzny charakter otłuszczenia;
Otłuszczenie a typ budowy ciała
Wpływ tkanki tłuszczowej na dojrzewanie i funkcjonowanie układu rozrodczego
Proste miary otłuszczenia (BMI, WHR, WHtR) – ich ocena stosowana u dzieci i młodzieży oraz u dorosłych,
Zróżnicowanie metod oceny składu ciała.
Odstępstwa od prawidłowej masy ciała , przyczyny i skutki zdrowotne
niedowaga,
nadwaga,
otyłość (w tym utajona).
Choroby cywilizacyjne – statystyczny obraz Polski, innych krajów Europy oraz Świata.
Metody kształcenia
Wykład: wykład aktywizujący - konwersatoryjny.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Minimum 80% frekwencja na zajęciach oraz aktywne w nich uczestnictwo. Aktywne uczestnictwo w dyskusji podsumowującej cykl wykładów
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.