SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika czasu wolnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika czasu wolnego
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-PECW-C_pNadGenTRXX7
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Kostecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie 
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Opanowanie wiedzy na temat koncepcji czasu wolnego, problematyki zachowań w czasie wolnym oraz sposobów spędzania czasu wolnego i ich uwarunkowań.

Wymagania wstępne

Zaliczony kurs zajęć z pedagogiki i socjologii oraz teorii kultury i animacji

Zakres tematyczny

Wykłady

Pozytywne i negatywne koncepcje czasu wolnego. Teorie czasu wolnego. Edukacja do czasu wolnego. Czas wolny w rodzinie i instytucjach. Funkcje czasu wolnego. Współczesne przeobrażenia w strukturze czasu wolnego i pracy jako wyzwania pedagogiki.

Ćwiczenia

Wzory i style spędzania czasu wolnego wśród wybranych grup społecznych. Rynki czasu wolnego – przestrzeń konsumpcji. Patologie i zagrożenia czasu wolnego.

Metody kształcenia

Wykłady – konwencjonalny i problemowy.

Ćwiczenia – metoda projektu, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem egzaminu pisemnego z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się frekwencja (20%) oraz aktywność na zajęciach (40%) ocena prezentacji i wystąpienia (40%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

1.      Bogunia-Borowska M., Śleboda M., Globalizacja i konsumpcja, Kraków 2003.

2.      Eriksen T., Tyrania chwili, Warszawa 2004.

3.      Fatyga B., Rogala-Obłękowska J., Style życia młodzieży a narkotyki, Warszawa 2002.

4.     Inicjatywy angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, red. S.Słowińska, Zielona Góra 2014.

5.     Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M., Czas wolny w różnych jego aspektach, Wrocław 2000.

6.      Mac Cannel D., Turysta: nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2002.

7.      Mroczkowska D., Czas wolny: refleksje, dylematy, perspektywy, Warszawa 2011.

8.      Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Warszawa 2008.

9.      Słowińska S.i in., Inicjatywy i ludzie w kulturze lubuskiej - nowe przestrzenie, Zielona Góra 2012.

10.     Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Gdańsk 2012.

11.      Winiarski R., Rekreacja i czas wolny, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

brak

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-06-2017 19:50)