SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy geriatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy geriatrii
Kod przedmiotu 12.9-WL-WF-PGE
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Joanna Hoffmann - Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z działem medycyny dotyczącym fizjologicznych i patologicznych aspektów starzenia się człowieka oraz problemów starszego wieku. Zwrócenie uwagi na możliwości profilaktyki i zapobiegania niepełnosprawności, powodującym wyizolowanie społeczne.

Wymagania wstępne

Wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w toku realizacji studiów na I stopniu zwłaszcza w zakresie anatomii, fizjologii i biochemii.

 

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Definicja, przedmiot i zakres geriatrii. Procesy starzenia się ludności- przyczyny, etapy i konsekwencje. Charakterystyka populacji osób starszych w Polsce.
  2. Biologiczne i społeczne aspekty starzenia się człowieka.
  3. Fizjologiczne i patologiczne starzenie się człowieka.
  4. Kompleksowa ocena i opieka geriatryczna. Typy niepełnosprawności w podeszłym wieku.
  5. Fizjologiczne zmiany w organizmie osoby starszej predysponujące do rozwoju schorzeń.
  6. Wielkie zespoły geriatryczne (otępienie, majaczenie, depresja, omdlenia, niesprawność ruchowa, upadki, odleżyny, nietrzymanie moczu i stolca).
  7. Najczęstsze schorzenia w geriatrii, wielochorobowość i wielolekowość w podeszłym wieku.
  8. Zespół metaboliczny- genetyka, rozpoznanie i epidemiologia
  9. Aktywność fizyczna i styl życia jako forma niefarmakologicznego postępowania w zespole metabolicznym.

Laboratoria:

  1. Choroby układu sercowo-naczyniowego (nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, OZW).
  2. Choroby układu oddechowego ( przewlekła obturacyjna choroba płuc, choroby zapalne dróg oddechowych, gruźlica).
  3. Choroby układu pokarmowego.
  4. Choroby metaboliczne w tym cukrzyca wieku starczego.
  5. Choroby otępienne (otępienie typu Alzheimerowskiego, otępienie naczyniopochodne, delirium).
  6. Choroby układu ruchu- osteoporoza, choroby zwyrodnieniowe.
  7. Choroby układu moczowo - płciowego.
  8. Choroby nowotworowe.
  9. Choroby endokrynologiczne.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusja problemu i omawianie sytuacji klinicznych związanych z chorobami osób starszych. Przygotowanie tematu w formie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu.

Efekty kształcenia i metody weryfikacji osiągania efektów kształcenia

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia przedmiotu są dwa kolokwia w semestrze w formie testu. Jedno pytanie otwarte związane z rozwiązaniem sytuacji, w której należy podjąć decyzję o dalszym postępowaniu w punktacji 0-10 punktów oraz 30 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru w punktacji 0-1. Student otrzymuje zaliczenie po uzyskaniu 70 % prawidłowych odpowiedzi, ocena dobra 85% prawidłowych odpowiedzi, natomiast uzyskanie 95% prawidłowych odpowiedzi odpowiada ocenie bardzo dobrej. Ocena końcowa jest w 80% średnią arytmetyczną z obu testów z uwzględnieniem aktywnego uczestnictwa w zajęciach na podstawie przygotowania prezentacji - 20% oceny końcowej.

Obciążenie pracą

Obciążenie pracą Studia stacjonarne
(w godz.)
Studia niestacjonarne
(w godz.)
Godziny kontaktowe (udział w zajęciach; konsultacjach; egzaminie, itp.) 30 25
Samodzielna praca studenta (przygotowanie do: zajęć, kolokwium, egzaminu; studiowanie literatury przygotowanie: pracy pisemnej, projektu, prezentacji, raportu, wystąpienia; itp.) 25 30
Łącznie 55 55
Punkty ECTS Studia stacjonarne Studia niestacjonarne
Zajęcia z udziałem nauczyciela akademickiego 1 1
Zajęcia bez udziału nauczyciela akademickiego 1 1
Łącznie 2 2

Literatura podstawowa

  1. Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin 2009.
  2. Wieczorowska-Tobis K., Talarska D. (red.): Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
  3. Karasek M (red.): Aspekty medyczne starzenia się człowieka. Łódzkie Towarzystwo naukowe, Łódź 2008. 
  4. Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańsk 2007.
  5. Manthorpe J., Iliffe S. Depresja wieku podeszłego. PZWL Warszawa 2010.
  6. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i
  7. Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013.
  8. Abrams W. B., Berkow R: Podręcznik geriatrii. Partner i Urban, Wrocław, 1999.
  9. Jabłoński L. (red). Podstawy gerontologii i wybrane zagadnienia z geriatrii. Czelej Lublin 2000
  10. Kocemba J., Grodzki T.(red).: Zarys gerontologii klinicznej. MCKP UJ, Kraków, 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Kędziora-Kornatowska K., Muszalik M.,(red.) Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej, Lublin 2009.
  2. Jakubowska H., Raciniewska A., Rogowski Ł. Patrząc na starość. UAM Poznań 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 05-05-2017 19:37)