SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia edukacji |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PEDP-SE-W_pNadGen6VJ3J |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Resocjalizacja |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Intencją prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat wybranych zagadnień związanych z edukacją. Problematyka prezentowana na wykładach obejmuje zagadnienia selekcyjnej i socjalizacyjnej funkcji edukacji, socjologicznych aspektów funkcjonowania współczesnych systemów edukacyjnych. Prezentowane są ważniejsze teorie, a w ich ramach wybrane koncepcje, ukazujące relację pomiędzy edukacją a społeczeństwem, które mają na celu wyjaśnianie mechanizmów powstawania nierównych szans w oświacie oraz konsekwencji określonych mechanizmów selekcyjnych w szkolnictwie.
Student powinien być po ukończonym kursie Wstępu do socjologii. Powinien być zaznajomiony z najważniejszymi teoriami socjologicznymi, w kontekście których jest analizowana edukacja, pojęciami takimi jak: struktura społeczna, czy socjalizacja
Socjologia edukacji, jako dyscyplina teoretyczna, historyczne korzenie. Edukacja i mechanizmy rekrutacji do elit i na margines społeczny/Wybrane perspektywy socjologiczne. Szkoła w drugim wymiarze/„Ukryty program szkoły”. Marginalność i marginalizacja społeczna. Nierówności cyfrowe – nowy wymiar zróżnicowania społecznego wśród młodzieży. Człowiek, jako jednostka twórcza. Młodzież polska w kontekście badań socjologicznych.
Wiadomości przekazywane są za pomocą wykładu konwencjonalnego. Prezentacje. Dla lepszego zobrazowania niektórych zjawisk przewidziane są filmy dokumentalne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Każdorazowo ustalany przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-05-2017 10:00)