SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Piłka ręczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Piłka ręczna
Kod przedmiotu 16.1-WL-WF-PRE
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Władysław Leśniak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykształcenie nauczyciela, który będzie przygotowany do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę ręczną oraz ich realizacji w warunkach szkolnego wychowania fizycznego. Usprawnienie studentów w zakresie techniki gry w piłkę ręczną.

Wymagania wstępne

Podstawowe umiejętności techniczne gry w piłkę ręczną. Znajomość przepisów gry.

Zakres tematyczny

  1. Podstawowe umiejętności w zakresie techniki gry:

  • postawa w obronie i w ataku,

  • poruszanie się w obronie (krok dostawny, odskok, doskok, bieg przodem i tyłem, zatrzymanie się,

  • poruszanie się w atakowaniu (starty, bieg ze zmiana tempa, bieg ze zmianą kierunku, skoki w przód i w górę, obroty),

  • chwyty (półgórny, górny, na wysokości bioder, dolny, z podłoża, sytuacyjne),

  • podania (półgórne, górne, dolne),

  • rzuty (w wyskoku w przód i w górą, z padem, z przeskokiem, w biegu),

  • kozłowanie (pojedyncze, ciągłe, toczenie piłki),

  • zwody (zwód pojedynczy przodem i tyłem).

  1. Opanowanie umiejętności w zakresie gry indywidualnej w obronie:

  • ustawienie względem piłki,

  • krycie ręki z piłką,

  • blokowanie piłki,

  • przechwyt piłki,

  • wygarnięcie piłki,

  • właściwe reagowanie na zawody,

  • krycie od strony piłki,

  • krycie przeciwnika stojącego tyłem do bramki.

  1. Opanowanie umiejętności w zakresie gry indywidualnej w ataku:

  • indywidualne umiejętności uwalniania się od przeciwnika w celu wyjścia na pozycję poprzez wyminiecie, zabiegniecie, dobiegniecie, obiegniecie, wyjście do piłki.

  1. Nauka podstawowych rozwiązań w obronie:

  • obrona, krycie „każdy swego” – fragmenty 1x1, 2x2, 3x3,

  • obrona, krycie z przekazywaniem – fragment 2x2,

  • obrona, krycie „każdy swego” na całym boisku,

  • obrona, krycie „każdy swego” na połowie boiska,

  • obrona, krycie „każdy swego” w obrębie linii rzutów wolnych,

  • obrona strefowa 3x3, poruszanie się w kierunku podanej piłki.

  • Opanowanie umiejętności gry w kontrataku w zakresie:

  • startu do kontrataku,

  • przyjęcia pierwszego podania od bramkarza,

  • rozwiązywanie sytuacji 2x0, 2x1, 2x2.

  • Opanowanie podstawowych umiejętności gry w ataku pozycyjnym:

  • atak prostopadły wielokrotny,

  • atak prostopadły wielokrotny wiążący,

  • współpraca rozgrywający - obrotowy,

  • Gra szkolna z zastosowaniem poznanych elementów techniczno – taktycznych.

  • Praktyczna nauka sędziowska.

  • Zaliczenia

  •  

     

Metody kształcenia

Obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

 

Efekty kształcenia i metody weryfikacji osiągania efektów kształcenia

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę ręczną, udział w obserwacji zajęć piłki ręcznej, przeprowadzenie analizy statystycznej meczu w piłkę ręczną, przeprowadzenie gry lub zabawy w nauczaniu techniki lub taktyki piłki ręcznej. Ocenie podlega:

  • test z progami punktowymi, składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów – 40%

  • test sprawności specjalnej – 40%,

  • opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 20%

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z konwersatorium.

Obciążenie pracą

Obciążenie pracą Studia stacjonarne
(w godz.)
Studia niestacjonarne
(w godz.)
Godziny kontaktowe (udział w zajęciach; konsultacjach; egzaminie, itp.) 30 25
Samodzielna praca studenta (przygotowanie do: zajęć, kolokwium, egzaminu; studiowanie literatury przygotowanie: pracy pisemnej, projektu, prezentacji, raportu, wystąpienia; itp.) 25 30
Łącznie 55 55
Punkty ECTS Studia stacjonarne Studia niestacjonarne
Zajęcia z udziałem nauczyciela akademickiego 1 1
Zajęcia bez udziału nauczyciela akademickiego 1 1
Łącznie 2 2

Literatura podstawowa

RATURA PODSTAWOWA:

  1. Czerwiński J.: Piłka ręczna. Gdańsk 1978.

  2. Olejnik M., Paterka S.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki ręcznej. Skrypt Nr 133. AWF Poznań 1997.

  3. Paterka S., Nitka J.: Gry i zabawy ruchowe w nauczaniu piłki ręcznej. Poznań 1987.

  4. Paterka S.: Mini piłka ręczna. Poznań 1994.

  5. Walszyk L., Szkutnik R.: Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2005.

  6. Wrześniewski S.: Piłka ręczna. Poradnik metodyczny. Warszawa 2000.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Biernacki L., Kubrycht J., Nowiński W. Pierwsze kroki w piłce ręcznej. Przewodnik metodyczny. Gdańsk 2013

  2. Dencikowska A.: Piłka ręczna. Rzeszów 2012.

  3. Diczuk J. Piłka Ręczna. Bliżej z przepisami. Katowice 2007.

  4. Dulawa M.: Piłka ręczna. Historia, zasady, trening. Bielsko Biała 2011.

  5. Spieszny M., Tabor R., Walczak L.: Piłka ręczna. Technika, metodyka, podstawy taktyki. Kraków 2011.

 

UWAGI:-

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 04-05-2017 14:46)