SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka resocjalizacji i podstawy działalności służb mundurowych w środowisku zamkniętym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka resocjalizacji i podstawy działalności służb mundurowych w środowisku zamkniętym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-MRSZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Resocjalizacja
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw metodyki resocjalizacji i przygotowanie ich do pracy w służbach mundurowych w środowisku zamkniętym. Naukowe wykorzystywanie sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania wśród osadzonych (w jednostkach penitencjarnych) postaw społecznie nieakceptowanych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa.

Zakres tematyczny

Treści wykładów:

Wprowadzenie do metodyki resocjalizacji w oparciu o teoria socjalizacji według J. Tillmana

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia
2003 r.)

Zakład karny jako instytucja wychowawcza

Procedura penitencjarna w aresztach śledczych i zakładach karnych

Teorie przestępczości w ujęciu interdyscyplinarnym

Techniki oddziaływań socjoterapeutycznych w jednostkach zamkniętych

Metody resocjalizacji wśród osadzonych kobiet i mężczyzn

Treści konwersatoriów:

Warsztaty rozwijające umiejętności interpersonalne

Warsztaty rozwijające umiejętności prospołeczne

Metody pracy penitencjarnej

Zachowania dysfunkcyjne u osób przebywających w środowisku zamkniętym

Metody kształcenia

Wykład – wykład problemowy, konwersatoryjny

Konwersatoria - praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, zajęcia w jednostce penitencjarnej ze skazanymi

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykład kończy się zaliczeniem, metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Konwersatorium

Konwersatoria kończą się zaliczeniem z oceną z przygotowanej prezentacji i realizacji przeprowadzonych zajęć w jednostce penitencjarnej.

Ocena końcowa

Ocena końcowa to ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Ambrozik W. (2003), Młodociani mordercy. Poznań
  2. Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa
  3. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
  4. Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów
  5. Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków
  6. Pastwa-Wojciechowska B. (2007), Kliniczne i sądowo – penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka. Kraków
  7. Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków
  8. Miller A. (2006), Gdy runą mury milczenia. Poznań
  9. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia 2003 r.)
  10. Sitaczyk N. (2004), Nieletni sprawcy zabójstw. Lublin
  11. Tillman K. J. (1996), Teorie socjalizacji – społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa
  12. Toroń B. (2012), Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra
  13. Toroń B. (2013), Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków
  14. Urban B. (2004), Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków
  15. Urban B., Stanik J. (2007), I, II tom Resocjalizacja. Warszawa.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”

Literatura uzupełniająca

  1. Pytka L. (1995), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa
  2. Wolska A. (1999),Wybrane warunki socjalizacji zabójców. Szczecin

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-05-2017 22:04)