SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Grafika komputerowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Grafika komputerowa
Kod przedmiotu 11.3-WP-PEDP-GKom-L-S14_pNadGenG12RB
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. Maciej Jackowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w obszarze projektowania graficznego.

Wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się cyfrowymi technikami przetwarzania obrazu (od pomysłu do realizacji i archiwizacji).

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu ICT, podstawowych zasad kompozycji obrazu, bardzo ogólna umiejętność rysowania, a także ogólna umiejętność rejestrowania i zapisu obrazu (wykonywanie zdjęć, ich zapis w postaci cyfrowej).

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do grafiki. Terminy i pojęcia. Grafika komputerowa. Światło, barwa i modele barw. Sztuka komputerowa. Anatomia informacji wizualnej. Obraz, ilustracja, fotografia. Tekst a obraz. Grafika wektorowa. Zasady rysowania, transformacji i organizowanie kompozycji w programach wektorowych. Zapisywanie projektu i eksport do wybranego formatu mapy bitowej. Ćwiczenie twórcze – myślenie dywergencyjne. Kolor. Modele i kanały kolorów. Zarządzanie kolorem i korekcja kolorów Grafika bitowa. Zarządzanie obrazem. Zmiana układu kompozycyjnego (kadrowanie) obrazu. Przebudowa przestrzeni obrazu oraz łączenie zdjęć w procesie kolażu. Transformacje i modelowanie obrazu. Modyfikacja – filtry. Praca z warstwami. Realizacja projektu graficznego. Realizacja projektu graficzno-typograficznego. Przygotowanie własnego portfolio z projektami wykonanymi w trakcie trwania przedmiotu. Oprogramowanie dowolne (CorelDraw lub Photoshop – Inkscape lub Gimp).

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, wykład konwersatoryjny, praca z materiałami dydaktycznymi (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online i tutoriali), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online (przede wszystkim K_W08) będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Umiejętności praktyczne, np. korzystanie z programów grafiki wektorowej i bitowej. Oceniane są na podstawie wykonanych prac, oceny ich jakości – projekt z progami punktowymi. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów z zastosowaniem progów punktowych.

Laboratoria

Zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z laboratorium (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).

Literatura podstawowa

  1. Jankowski M., Elementy grafiki komputerowej, Warszawa 2006.
  2. McClelland D., Fuller L. U., Fuller R. C., Photoshop CS/CS PL. Biblia, Gliwice 2006.
  3. Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006.
  4. Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa 2006.
  5. Wrotek W., Po prostu CorelDraw Graphics Suite X4, Wyd. Helion, 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Wydawnictwo Arkady, 2004.
  2. Datner D., Design & layout: sztuka projektowania, Warszawa 2004.
  3. Francuz P., red., Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Warszawa 2007.
  4. Foley J.D. i in., Wprowadzenie do grafiki komputerowej, Warszawa 1995.
  5. Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003.
  6. Gage J., Kolor i kultura: teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008.
  7. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  8. Młodkowski J., Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź 1998.
  9. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
  10. Zaborowski J., red., Grafika komputerowa – metody i narzędzia, Warszawa 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr inż. Maciej Jackowski (ostatnia modyfikacja: 31-05-2017 14:46)