SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia mediów
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDP-SM-Ć-S14_pNadGenP3XRR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi treściami z zakresu historii, teorii i specyfiki współczesnych mass mediów, z uwzględnieniem społecznych kontekstów.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Nadawcy: typy instytucji nadawczych, mechanizmy, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, zasady działania.
  2. Organizacja, charakterystyka mediów publicznych - misja mediów publicznych w Polsce.
  3. Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty.
  4. Modele komunikowania – klasyczny, socjologiczny, przywódca opinii, dyfuzja informacji.
  5. Społeczna historia mass mediów : historia wysokonakładowej prasy na świecie i w Polsce.
  6. Społeczna historia mass mediów: historia radia na świecie i w Polsce.
  7. Społeczna  historia mass mediów: historia TV na świecie i w Polsce.
  8. Społeczna historia mass mediów:  historia Internetu na świecie i w Polsce.
  9. Główne gatunki i formaty we współczesnych mediach.
  10. Badania nad odbiorem mass mediów - metody i przegląd danych zastanych.
  11. Blaski i cienie Internetu: elitarne i masowe formy komunikacyjnego wykorzystywania Internetu, społeczności sieciowe.

Metody kształcenia

Treści realizowane są pomocą pracy z książką, dokumentami źródłowymi, analizy danych zastanych, prezentacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Prezentacje/referat z wybranych zagadnień:

Kryterium ocen stanowi zgodność z tematem,, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Praca pisemna:

Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Ocena to średnia arytmetyczna z prezentacji/referatu i pracy pisemnej.

 

 

Literatura podstawowa

  1.  Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu , Warszawa 2010.
  2. Mrozowski M., Media masowe: władz, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
  3. Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.
  4. Kłoskowska A., Kultura masowa, , Warszawa 2003.
  5. Castells M., Galaktyka Internetu,  Poznań 2003.
  6.  Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
  7. Godzic W. (red.), Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa 2016.
  8. Trzop B., Zjawisko zagłuszania kultury w sieci - zarys problematyki,w: Oblicza internetu : internet a globalne społeczeństwo informacyjne red.  Sokołowski M., Elbląg 2005 P, Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu , Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

  1.  Nowicki P., Co to jest telenowela,  Warszawa 2006.
  2. Godzic W., Podglądanie Wielkiego Brata, Kraków 2001.
  3.  Godzic W., Rozumieć telewizję, Kraków 2001.
  4. Łuszczek K., Nowoczesna telewizja czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004.
  5. Trzop B. Culture jamming w sieci, czyli jak zagłuszyć kulturę konsumpcyjną w czasach Internetu, w: e-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, red. Płonka – Syroka B., Staszczak  M., Wrocław, 2008,
  6. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-05-2017 20:56)