Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Przygotowanie studenta do rozumienia zasad oraz wpływu mass mediów na życie społeczne, kulturę i gospodarkę. Nabędzie umiejętność oceny i interpretacji intencji nadawców przekazów medialnych; świadomość zagrożeń oraz manipulacji.
Wymagania wstępne
Podstawy socjologii, teorii kultury, historii kultury, pedagogiki społecznej, komunikacji społecznej.
Zakres tematyczny
Wykład
Media i ich ewolucja. Geneza mediów masowych. Teorie komunikowania masowego (narodziny mediów masowych; determinizm technologiczny; teorie komunikowania masowego; środki i formy komunikowania; modele procesu komunikowania; cechy procesu komunikowania masowego).
Środki i formy komunikowania, Modele procesu komunikowania. Proces komunikowania masowego.
Koncepcje i poglądy Herberta M. McLuhana: „Galaktyka Gutenberga”, „Globalna wioska”, „Środek jest przekazem”, „Media zimne i gorące”.
Komunikowanie społeczne. Rola komunikowania wżyciu społecznym. Mass media a wartości społeczne.
Komunikowanie międzykulturowe. Media a kultura masowa. Komunikowanie masowe a kultura. Tworzenie kultury mediów.
Mass media: odbiorcy, publiczność – widownia.
Oddziaływanie mass mediów. Media a rozwój społeczno-gospodarczy. Oddziaływanie przekazów telewizyjnych (i multimedialnych) wg D. de Kerckhove. Oddziaływanie mediów – procesy i modele. Oddziaływania społeczno-kulturowe. Opinia publiczna i komunikacja polityczna.
Społeczeństwo informacyjne. Internet – elektroniczna demokracja. Polityka trzeciej fali. Globalizacja i globalne komunikowanie masowe.
Ćwiczenia
Pedagogiczny wymiar mass mediów. Wprowadzenie i klasyfikacja pojęć; Historia powstania mediów masowych; Wymiary użycia i odbioru mass mediów; Wolność
a kontrola mass mediów.
Media drukowane: geneza powstania, funkcje, cele, przykłady i charakterystyka. Książka, biblioteka, rodzaje prasy, inne przykłady mediów drukowanych.
Film jako medium masowe. Czas emisji a podział filmowy; Filmy krótkometrażowe, średniometrażowe i pełnometrażowe; Trzy punkty zwrotne w historii filmu; Typy i gatunki filmowe.
Telewizja: geneza powstania, funkcje i cele. Transmisja telewizyjna w Polce i na Świecie; Wybrane telewizje publiczne i niepubliczne w Polsce i na Świecie, system oceny programów telewizyjnych w Polsce.
Radio i muzyka fonograficzna jako medium masowe. Kulturowe i społeczne znaczenie muzyki fonograficznej; Publiczne i niepubliczne (polskie i światowe) stacje radiowe; Wybrane klasyfikacje muzyki fonograficznej.
Ewolucja mediów masowych - Internet i zróżnicowanie mediów.
Metody kształcenia
Wykład, wykład konwersatoryjny, praca z książką, opis, pogadanka, dyskusja, metoda zajęć praktycznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online będą sprawdzane z zastosowaniem testu z progami punktowymi (zadania otwarte i zamknięte). Umiejętności praktyczne oraz kompetencje społeczne (ćwiczenia) są oceniane na podstawie oceny prac pisemnych i odpowiedzi – progi punktowe.
Wykłady
Zaliczenie: kolokwium pisemne - test z progami punktowymi (zadania otwarte i zamknięte). Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Laboratoria
Pozytywne zaliczenie wszystkich sprawdzianów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac.
Ocena końcowa
Ocena końcowa: ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.
Literatura podstawowa
1. Goban-Klas T. (2001) Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa-Kraków.
2. Griffin E. (2003) Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk.
3. Jędryczkowski J. Publikacje online: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html
4. McLuchan H.M. (2001) Wybór tekstów, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.
5. McQuil D. (2008) Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa.
6. Siemieniecki B. (red.) (2007) Manipulacja - Media - Edukacja, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
Literatura uzupełniająca
Falkowski A., Tyszka T., (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk.
Heath R. (2014) Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy, GWP, Gdańsk.
De Kerckhove D. ( 2001) Powłoka kultury, Mikom, Warszawa.
Dobek-Ostrowska B. (1999) Studia z teorii komunikowania masowego, Wyd. UW, Wrocław.
Dobek-Ostrowska B. (2001) Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wyd UW, Wrocław.
Doliński D. ( 2001) Psychologia reklamy, Wyd. Aida, Wrocław.
Hyatt M. (2013) Twoja e-platforma. Jak się wybić w świecie pełnym zgiełku, Helion, Gliwice.
Jędryczkowski J. ( 2008) Media masowe w edukacji W Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.
Kerpen D. (2013) Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku, Helion, Gliwice.
Laermer R., Prichinello M.( 2004) Public relations, GWP, Gdańsk.
Reeves B., Nass C.( 2000) Media i ludzie, PIW, Warszawa.
Sorlin P.( 2001) Mass Media, Wyd. Astrum, Wrocław.
Toffler A., Toffler H. ( 1996) Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.
Wimmer R.D., Dominick J.R. (2008) Mass media. Metody badań, Wyd. UJ. Kraków.
Uwagi
Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań i tematów oraz wymaganiami są dost na stronach prowadzących zajęcia: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz , http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html , https://www.youtube.com/c/JJKursy
Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 10-05-2017 16:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.