SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika seksualna |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-EDSX-W_pNadGenEL5F7 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, podstaw seksuologii, psychologii i socjologii.
Pedagogika seksualna, wychowanie seksualne, uświadamianie seksualne – rozróżnienie terminologiczne
Przedmiot, założenia, cele i zadania pedagogiki seksualnej
Wychowanie restrykcyjne, permisywne i wychowanie złotego środka
Historia pedagogiki seksualnej
Założenia pedagogiki seksualnej i holistycznej edukacji seksualnej
Edukacja seksualna w Polsce. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją
Przegląd polskich i zagranicznych systemów edukacji seksualnej (ustawodawstwo, treści i podstawy programowe, realizacja przedmiotu, kształcenie nauczycieli)
Obszary wiedzy o seksualności człowieka
Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka
Mity i stereotypy związane z seksualnością
Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym
Seksualizm dziecięcy – wyzwania dla wychowania i edukacji
Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu – wyzwania edukacyjne
Zagadnienia naturalnych metod planowania rodziny oraz metod antykoncepcyjnych jako temat edukacji seksualnej
Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych, profilaktyka HIV/AIDS/STI
Wykłady – wykład, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, praca indywidualna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego.
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu.
Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.
Walendzik-Ostrowska A., Dec J., Pozytywne życie. O profilaktyce HIV/AIDS dla edukatorów, Kraków 2012
1. Babik M., Polskie koncepcje wychowania seksualnego w latach 1900-1939, Kraków 2010
2. Beisert M., Seks twojego dziecka, Poznań 1991.
3. Mentlewicz A., Południewski G., Antykoncepcja, czyli świadome macierzyństwo, Warszawa 2001.
4. Wojtasiński Z., 101 mitów o seksie, Warszawa 2012.
5. Izdebski Z. (red.) Zagrożenia okresu dorastania, Zielona Góra 2008.
6. Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem: jak wspomagać rozwój seksualny dziecka,Gdańsk 2010.
7. Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport z projektu Netochron, Warszawa 2009, online: www.netochron.pl.
Zmodyfikowane przez dr Joanna Dec-Pietrowska (ostatnia modyfikacja: 09-05-2017 23:27)