Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Egzamin
Ćwiczenia
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy na temat rodziny, jej specyfiki jako agendy socjalizacyjnej i środowiska wychowawczego, przemian zachodzących we współczesnej rodzinie oraz wiedzy na temat młodzieży, socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji, a także społeczno-kulturowych uwarunkowań procesu kształtowania tożsamości młodzieży.
Wymagania wstępne
-
Zakres tematyczny
Pedagogika rodziny i pedagogika młodzieży jako subdyscypliny pedagogiki
Różne ujęcia teoretyczne rodziny. Funkcje rodziny. Pedagogiczna typologizacja rodzin.
Rodzina współczesna. Alternatywne formy życia rodzinnego i małżeńskiego.
Macierzyństwo i ojcostwo. Dziecko w rodzinie współczesnej.
Więzi w rodzinie. Rola więzi społecznych i emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka.
Wartości w rodzinie. Uwarunkowania międzypokoleniowego przekazu wartości.
Rodzina a rozwój dziecka. Socjalizacja i wychowanie w rodzinie. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców.
Rodzina wobec trudności i kryzysów. Sprawowanie opieki nad dziećmi w sytuacji kryzysu.
Młodzież i młodość – ujęcie biologiczne, psychologiczne, socjologiczne oraz pedagogiczne.
Młodość jako etap życia człowieka
Wybrane współczesne teorie młodzieży (globalny nastolatek, pokolenie prekariuszy, pokolenie X,Y,Z)
Adolescencja. Wybrane problemy okresu dorastania
Funkcjonowanie młodzieży w środowisku rówieśniczym, rodzinnym i szkolnym. Relacje rodzina - szkoła.
Rodzina i młodzież w badaniach pedagogicznych
Metody kształcenia
Wykład, wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda projektów, pogadanka heurystyczna, praca grupowa
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Student powinien zaprezentować wybrane zagadnienie programowe w toku zajęć – praca grupowa; wykonać projekt – opracowanie dotyczące obrazu transmisji pokoleniowej w rodzinie - praca indywidualna; wykazać się aktywnością w toku zajęć, prezentując i argumentując własne poglądy. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z egzaminu i z ćwiczeń.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.