SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika rodziny i młodzieży - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika rodziny i młodzieży
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PRiM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy na temat rodziny, jej specyfiki jako agendy socjalizacyjnej i środowiska wychowawczego, przemian zachodzących we współczesnej rodzinie oraz wiedzy na temat młodzieży, socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji, a także społeczno-kulturowych uwarunkowań procesu kształtowania tożsamości młodzieży.
 

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Pedagogika rodziny i pedagogika młodzieży jako subdyscypliny pedagogiki

Różne ujęcia teoretyczne rodziny. Funkcje rodziny. Pedagogiczna typologizacja rodzin.

Rodzina współczesna. Alternatywne formy życia rodzinnego i małżeńskiego.

Macierzyństwo i ojcostwo. Dziecko w rodzinie współczesnej.

Więzi w rodzinie. Rola więzi społecznych i emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka.

Wartości w rodzinie. Uwarunkowania międzypokoleniowego przekazu wartości.

Rodzina a rozwój dziecka. Socjalizacja i wychowanie w rodzinie. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców.

Rodzina wobec trudności i kryzysów. Sprawowanie opieki nad dziećmi w sytuacji kryzysu.

 

Młodzież i młodość – ujęcie biologiczne, psychologiczne, socjologiczne oraz pedagogiczne.

Młodość jako etap życia człowieka

Wybrane współczesne teorie młodzieży (globalny nastolatek, pokolenie prekariuszy, pokolenie X,Y,Z)

Adolescencja. Wybrane problemy okresu dorastania

Funkcjonowanie młodzieży w środowisku rówieśniczym, rodzinnym i szkolnym. Relacje rodzina - szkoła.

Rodzina i młodzież w badaniach pedagogicznych

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda projektów, pogadanka heurystyczna, praca grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student powinien zaprezentować wybrane zagadnienie programowe w toku zajęć – praca grupowa; wykonać projekt – opracowanie dotyczące obrazu transmisji pokoleniowej w rodzinie - praca indywidualna; wykazać się aktywnością w toku zajęć,  prezentując i argumentując własne poglądy. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z egzaminu i z ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

  1. Brzezińska A.(red.), Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2008.
  2. Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata, Poznań 2006.
  3. Dzieżgowska I., Rodzice w szkole, Wyd. CODN, Warszawa 1999
  4. Farnicka M., Przemiany realizacji zadań rozwojowych ewolucja czy rewolucja?, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011
  5. Fatyga B., Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 2005.
  6. Izdebski Z. (red.), Zagrożenia okresu dorastania, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008
  7. Janicka I. (red.), Rodzice i dzieci w różnych systemach rodzinnych, red. I. Impuls, Kraków 2012
  8. Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014
  9. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998
  10. Liberadzka H., Malina A. (red.), Wybrane problemy współczesnych małżeństw i rodzin, Wyd. Difin, Warszawa 2011
  11. Łaciak B., Obyczajowość polska czasów transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Wyd. TRIO, Warszawa 2005
  12. Muszyński W. (red.),Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010
  13. Oleszkowicz A., Senejko A., Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, PWN, Warszawa 2013.
  14. Plopa M., Psychologia rodziny. Teoria i badania, Impuls, Kraków 2004
  15. Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
  16. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko – rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków 2008
  17. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011
  18. Wrzesień W., Żurek A., Przybył I., Rodzice i ich dzieci w tańcu pokoleń, Wyd. UAM, Poznań 2005
  19. Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973

Literatura uzupełniająca

  1. Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, PWN, Warszawa 2013
  2. Farnicka M., Między wyborem a przymusem. Rodzina a sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych, Difin, Warszawa 2013
  3. Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.
  4. Nowosad I. (red.), Nauczyciele i rodzice. Współpraca w wychowaniu, red. I. Wyd. UZ, Zielona Góra 2001
  5. Tryjarska B. (red.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Wyd. SCHOLAR, Warszawa 2012
  6. Wrzesień W., Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Warszawa 2006.
  7. Walęcka-Matyja K., Struktura rodziny a zróżnicowanie zachowań społecznych i osobowości młodzieży, Wyd. UŁ, Łódź 2009

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-05-2017 13:27)