SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy seksuologii |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-PSek |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy na temat seksualności człowieka i jej komponentów. Poznanie biologicznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań aktywności seksualnej człowieka. Znajomość praw seksualnych i problematyki agresji i przemocy seksualnej. Ponadto studenci nabywają wiedzę na temat rozwoju psychoseksualnego człowieka, specyfiki poszczególnych faz rozwojowych oraz specyfiki sposobu manifestowania i zaspokajania potrzeb seksualnych w cyklu życia człowieka.
Podstawowa wiedza z psychologii oraz pedagogiki.
Historia seksuologii jako nauki.
Seksualność człowieka – jej składowe i wyznaczniki.
Zdrowie seksualne.
Popęd seksualny, jego komponenty i uwarunkowania.
Fizjologia reakcji seksualnej kobiety i mężczyzny.
Tożsamość seksualna i identyfikacja płciowa.
Orientacje psychoseksualne. Zagadnienia LGBTQ.
Aktywność seksualna i preferencje seksualne.
Biologia prokreacji.
Prawa seksualne, ich historia oraz uwarunkowania realizacji
Wymagania dotyczące zawodu seksuologa – kształcenie, kompetencje, uprawnienia.
Specyfika pracy seksuologa. Etyka zawodowa w praktyce seksuologicznej.
Etyczne aspekty badań naukowych w seksuologii.
Seksualność współczesnych Polaków – przegląd rezultatów badań.
Przemoc seksualna wobec osób dorosłych i dzieci – typy przemocy, objawy wykorzystywania.
Seksualność osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz osób niepełnosprawnych fizycznie.
Możliwości i ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb seksualnych przez osoby z niepełnosprawnością.
Rozwój psychoseksualny człowieka i jego periodyzacja.
Kryteria normy w seksuologii – klasyfikacje, podziały, typologie
Rozwój psychoseksualny dzieci – normatywne i nienormatywne formy aktywności seksualnej.
Aktywność seksualna młodzieży. Dojrzewanie. Inicjacja seksualna i jej uwarunkowania. Ryzykowne zachowania seksualne.
Seksualność ludzi dorosłych i osób w podeszłym wieku
Wykład, wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student musi się wykazać aktywnością na zajęciach i opanowaniem zagadnień programowych.
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem - testem wiedzy.
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć oraz test wiedzy.
Ocena z przedmiotu jaką uzyskuje student - to średnia ocen uzyskanych z egzaminu i z ćwiczeń.
1. Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
2. Baisert M. red. (2006), Seksualność człowieka w cyklu życia, PWN, Warszawa
3. Buss D. M.(2003), Ewolucja pożądania, GWP, Gdańsk
4. Długołęcka A. (2012) Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe UAM
5. Glaser D., Frosh S. (1995), Dziecko seksualnie wykorzystywane, PZWL, Warszawa
6. Imieliński K., Dulko S.(1988), Przekleństwo Androgyne. Transseskualizm: mity i rzeczywistość, PWN, Warszawa
7. Imieliński K., red., (1974), Seksuologia społeczna, PWN, Warszawa
8. Izdebski Z. (2006), Ryzykowna dekada. Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Studium porównawcze 1997– 2001 – 2006, UZ, Zielona Góra
9. Izdebski Z. (2010), Rozwój seksualny, [w:] B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska (red.), w:Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, Warszawa
10. Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością ruchową. Studium badawcze, Wyd. UZ, Zielona Góra
11. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
12. Izdebski Z., Wąż K. (2014), Zdrowie seksualne i reprodukcyjne młodzieży, Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, nr 12 (1), s. 45-55
13. Jaczewski A. (2014), Seksualność dzieci i młodzieży. Pół wieku badań i refleksji, Difin, Warszawa
14. Jaczewski A., Obuchowska I. (1991), Rozwój erotyczny, WSiP, Warszawa
15. Lew-Starowicz M., Przyłuska-Fiszer A., Stusiński J., (2015), Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, GWP, Sopot
16. Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V.(2010), Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
17. Pospiszyl K. (2008), Przestępstwa seksualne, PWN, Warszawa
18. Zielonka-Jenek M., Chodecka A., (2010), Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP, Gdańsk
1. Beisert M. (2012), Pedofilia. Geneza i mechanizm zaburzenia, GWP, Gdańsk
2. Beisert M. (2007), Psychologia zaburzeń seksualnych, w: H. Sęk, red., Psychologia kliniczna, tom 2, PWN, Warszawa
3. Beisert M. (1991), Seks twojego dziecka, ZW Domke, Poznań
4. Brzezińska A., red. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk
5. Fornalik I. (2012), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie „Bardziej Kochani”, Warszawa
6. Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
7. Lew-Starowicz Z. (1992), Przemoc seksualna, Jacek Santorski & Co, Warszawa
8. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
9. Niemiec T., red., (2007), Raport: Zdrowie kobiet w wieku prokreacyjnym 15 - 49 lat. Polska 2006, UNDP, Warszawa
10. Wojtasiński Z., (2012), 101 mitów o seksie, Wyd. z/w, Warszawa
Zmodyfikowane przez dr Joanna Dec-Pietrowska (ostatnia modyfikacja: 08-05-2017 22:53)