SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy seksuologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy seksuologii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PSek
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy na temat seksualności człowieka i jej komponentów. Poznanie biologicznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań aktywności seksualnej człowieka. Znajomość praw seksualnych i problematyki agresji i przemocy seksualnej. Ponadto studenci nabywają wiedzę na temat rozwoju psychoseksualnego człowieka, specyfiki poszczególnych faz rozwojowych oraz specyfiki sposobu manifestowania i zaspokajania potrzeb seksualnych w cyklu życia człowieka.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z psychologii oraz pedagogiki.

Zakres tematyczny

Historia seksuologii jako nauki.

Seksualność człowieka – jej składowe i wyznaczniki.

Zdrowie seksualne.

Popęd seksualny, jego komponenty i uwarunkowania.

Fizjologia reakcji seksualnej kobiety i mężczyzny.

Tożsamość seksualna i identyfikacja płciowa.  

Orientacje psychoseksualne. Zagadnienia LGBTQ.

Aktywność seksualna i preferencje seksualne.

Biologia prokreacji.

Prawa seksualne, ich historia oraz uwarunkowania realizacji

Wymagania dotyczące zawodu seksuologa – kształcenie, kompetencje, uprawnienia.

Specyfika pracy seksuologa. Etyka zawodowa w praktyce seksuologicznej.

Etyczne aspekty badań naukowych w seksuologii.

Seksualność współczesnych Polaków – przegląd rezultatów  badań.

Przemoc seksualna wobec osób dorosłych i dzieci – typy przemocy, objawy wykorzystywania.

Seksualność osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz osób niepełnosprawnych fizycznie.

Możliwości i ograniczenia w zaspokajaniu potrzeb seksualnych przez osoby z niepełnosprawnością.

Rozwój psychoseksualny człowieka i jego periodyzacja.

Kryteria normy w seksuologii – klasyfikacje, podziały, typologie

Rozwój psychoseksualny dzieci  – normatywne i nienormatywne formy aktywności seksualnej.

Aktywność seksualna młodzieży. Dojrzewanie. Inicjacja seksualna i jej uwarunkowania. Ryzykowne zachowania seksualne.

Seksualność ludzi dorosłych i osób w podeszłym wieku

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student musi się wykazać aktywnością na zajęciach i opanowaniem zagadnień programowych.

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem - testem wiedzy.

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć oraz test wiedzy.

Ocena z przedmiotu jaką uzyskuje student - to średnia ocen uzyskanych z egzaminu i z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.      Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław

2.      Baisert M. red. (2006), Seksualność człowieka w cyklu życia, PWN, Warszawa

3.      Buss D. M.(2003), Ewolucja pożądania, GWP, Gdańsk

4.      Długołęcka A. (2012) Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe UAM

5.      Glaser D., Frosh S. (1995), Dziecko seksualnie wykorzystywane, PZWL, Warszawa

6.      Imieliński K., Dulko S.(1988), Przekleństwo Androgyne. Transseskualizm: mity i rzeczywistość, PWN, Warszawa

7.      Imieliński K., red., (1974), Seksuologia społeczna, PWN, Warszawa

8.      Izdebski Z. (2006), Ryzykowna dekada. Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Studium porównawcze 1997– 2001 – 2006, UZ, Zielona Góra

9.      Izdebski Z. (2010), Rozwój seksualny, [w:] B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska (red.), w:Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, Warszawa

10.    Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością ruchową. Studium badawcze, Wyd. UZ, Zielona Góra

11.    Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków

12.    Izdebski Z., Wąż K. (2014), Zdrowie seksualne i reprodukcyjne młodzieży, Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, nr 12 (1), s. 45-55

13.    Jaczewski A. (2014), Seksualność dzieci i młodzieży. Pół wieku badań i refleksji, Difin, Warszawa

14.    Jaczewski A., Obuchowska I. (1991), Rozwój erotyczny, WSiP, Warszawa

15.    Lew-Starowicz M., Przyłuska-Fiszer A., Stusiński J., (2015), Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, GWP, Sopot

16.    Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V.(2010), Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 

17.    Pospiszyl K. (2008), Przestępstwa seksualne, PWN, Warszawa

18.    Zielonka-Jenek M., Chodecka A., (2010), Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP, Gdańsk

Literatura uzupełniająca

1.      Beisert M. (2012), Pedofilia. Geneza i mechanizm zaburzenia, GWP, Gdańsk

2.      Beisert M. (2007), Psychologia zaburzeń seksualnych, w: H. Sęk, red., Psychologia kliniczna, tom 2, PWN, Warszawa

3.      Beisert M. (1991), Seks twojego dziecka, ZW Domke, Poznań

4.      Brzezińska A., red. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk

5.      Fornalik I. (2012), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie „Bardziej Kochani”, Warszawa

6.      Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa

7.      Lew-Starowicz Z. (1992), Przemoc seksualna, Jacek Santorski & Co, Warszawa

8.      Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa

9.      Niemiec T., red., (2007), Raport: Zdrowie kobiet w wieku prokreacyjnym 15 - 49 lat. Polska 2006, UNDP, Warszawa

10.    Wojtasiński Z., (2012), 101 mitów o seksie, Wyd. z/w, Warszawa

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Joanna Dec-Pietrowska (ostatnia modyfikacja: 08-05-2017 22:53)