Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr
2
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z problematyką socjalizacji seksualnej, roli poszczególnych agend w tym procesie oraz nowych zjawisk społecznych związanych z seksualnością człowieka oraz społeczno-kulturowych uwarunkowań seksualności i obrazem obyczajowości seksualnej, zwłaszcza obyczajowości młodzieży.
Rodzina, szkoła, kościół , rówieśnicy i media, jako agendy socjalizacji seksualnej.
Socjalizacja seksualna w rodzinie.
Uspołecznienie seksualności w toku relacji z rówieśnikami.
Przekaz medialny dotyczący seksualności. Seks a Internet.
Pornografia i jej wpływ na rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży.
Obyczajowość seksualna i jej przemiany.
Społeczne i kulturowe uwarunkowania zachowań seksualnych.
Seks w kulturach świata.
Przemiany przepisów ról rodzicielskich. Współczesna sytuacja demograficzna.
Zapłodnienie In vitro jako przedmiot sporu światopoglądowego w Polsce.
Płeć jako czynnik nierówności w teoriach i doktrynach społecznych i politycznych.
Dyskryminacja ze względu na płeć. Ruchy feministyczne.
Postawy wobec osób LGBTQ. Społeczny spór wokół związków partnerskich.
Społeczne aspekty problemów związanych z HIV/AIDS.
Współczesny obraz prostytucji. Handel ludźmi.
Nowe zjawiska społeczne związane z seksualnością – friends with benefits, swingersi, kultura QUEER, kultura S/M, surogatki.
Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności w tym przestępstwa związane z przemocą seksualną, prostytucją i pornografią dziecięcą.
Prawne regulacje dotyczące aborcji.
Nowe regulacje prawne związane z seksualnością.
Metody kształcenia
Wykład, wykład problemowy, metoda projektów, pogadanka heurystyczna, praca grupowa
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia wykładów jest zdanie egzaminu – zaliczenie testu z progami punktowymi. Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Studenci, oprócz aktywności na zajęciach, muszą zaliczyć projekt poświęcony obyczajowości. Oceną końcową jest średnia ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Bołoz W., Etyka seksualna, Wyd. UKSW, Warszawa 2003
Duch-Krzystoszek D., Małżeństwo, seks, prokreacja, Wyd. IFIiS PAN, Warszawa 1998
Filar M. (2010), Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w: Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
Foucault M, (2010), Historia seksualności, Gdańsk: Wyd. słowo/obraz/terytoria.
Giddens A., Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2007
Imieliński K., red., (1974), Seksuologia społeczna, PWN, Warszawa
Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K, (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2011
Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
Izdebski Z., Ryzykowna dekada. Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Studium porównawcze 1997 – 2001 – 2006, UZ, Zielona Góra 2006
Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport z projektu Netochron, (2009),Warszawa, na: www.netochron.pl
Kultys J.A., Moralność seksualna młodzieży – ciągłość czy zmiana?, Wyd. PAP, Słupsk 2005
Lew-Starowicz Z. (2003), Seks w sieci i nie tylko, Wydawnictwo Medyczne, Kraków
Łaciak B., Obyczajowość polska czasów transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Wyd. TRIO, Warszawa 2005
Nowosielski K. (2010), Cyberseksualność, w: Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa
Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk 2005
Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Impuls, Kraków
Renzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, PWN, Warszawa 2005
Sauders K., Stanford P., Katolicy i seks, Wyd. Muza, Warszawa 1996
Skrzydlewski W. B., Etyka seksualna. Przemiany i perspektywy, Wyd. II, Kraków 1999
Starowicz Z.: Seks w kulturach świata, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1987
Szlendak T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2004
Literatura uzupełniająca
Gola B., Modele zachowań seksualnych w prasie młodzieżowej i poglądach nastolatków, Wyd. UJ, Kraków 2008
Castells M. (2008), Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Cyberprzemoc (2009) Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Nr1 (26), numer tematyczny, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa
Paluchowski W. (2009), Internet a psychologia. Możliwości i zagrożenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Kozakiewicz M., Z księgi zakazów, Wyd. JJK, Warszawa 2006
Wąż K. (2010), Znaczenie kultury popularnej w (re)konstruowaniu obyczajowości seksualnej. w: (red.) Hejwosz D., Jakubowski W., Kultura popularna – tożsamość – edukacja, Kraków: Impuls: 417 – 431.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-05-2017 13:08)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.