SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjoterapia z elementami psychoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjoterapia z elementami psychoterapii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-SzEP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z dynamiką procesu grupowego oraz specyfiką relacji w psychoterapii, przygotowanie do  projektowania zajęć o charakterze socjoterapeutycznym oraz doboru strategii kontaktu w psychoterapii w różnym kontekście problematycznych i zaburzonych zachowań. Zapoznanie z warsztatem metodycznym socjoterapeuty i psychoterapeuty.

Wymagania wstępne

Student zaliczył trening kompetencji interpersonalnych

Zakres tematyczny

·       Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, istota socjoterapii, struktura zajęć socjoterapeutycznych, metody pracy z grupą, dynamika grupy socjoterapeutycznej.

·       Zakresy szczegółowe programów socjoterapeutycznych.

·       Program socjoterapeutyczny dla uczniów z trudnościami adaptacyjnymi, jako pomoc w korygowaniu obrazu własnej osoby u dzieci nieśmiałych, o zaburzonym poczuciu własnej wartości, o charakterze interwencyjno-edukacyjno-profilaktycznym dla dzieci i młodzieży sięgających po środki odurzające, z zakresu form radzenia sobie z napięciami i negatywnymi uczuciami.

·       Psychoterapia: szkoły psychoterapeutyczne, podstawowe metody stosowane w psychoterapii, postawa psychoterapeutyczna, kanony relacji w psychoterapii.

Metody kształcenia

Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową złożą się 3 oceny cząstkowe. Pierwszą student uzyska za przygotowanie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych. Drugą ocenę student uzyska za przeprowadzenie 15 min „wprawki socjoterapeutycznej” przygotowanej dla swojej grupy z wykorzystaniem aktywizujących metod. Trzecia ocena stanowić będzie ocenę z kolokwium egzaminacyjnego. Oceną ostateczną będzie ocena średnia uzyskana z 3 wcześniej opisanych zadań

Literatura podstawowa

  1. Ballard R., Jak żyć z ludźmi: umiejętności interpersonalne, Warszawa 1988.
  2. Hamer H., Oswoić nieśmiałość, Warszawa 2000.
  3. Hamer H., Bliżej siebie, Warszawa 2001.
  4. Kaduson H, Schaefer C., Zabawa w psychoterapii, Gdańsk2002.
  5. Oyster C.K., Grupy, Poznań2002.
  6. Zaborowski Z., Trening interpersonalny, Warszawa1997.
  7. Aleksandrowicz J., Psychoterapia. Poradnik dla pacjentów, Warszawa, PZWL, 1994.
  8. Aleksandrowicz J., Psychoterapia medyczna. Teoria i praktyka, Warszawa, PZWL, 1994.
  9. Aleksandrowicz J., Psychoterapia. Podręcznik dla studentów, lekarzy i psychologów. Warszawa, PZWL, 2000.
  10. Cooper  M. Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. Warszawa, IPZ, 2010
  11. Czabała J. C., Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa, PWN, 2010
  12. Chertok L., De Saussure, Rewolucja psychoterapeutyczna. Warszawa, PWN, 1988.
  13. De Barbaro B. (red), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków, CM UJ, 1994.
  14. Eysenck I., Sens i nonsens w psychologii. Warszawa, PWN, 1992.
  15. Frankl V., Homo patiens. Warszawa, IW PAX, 1984

Literatura uzupełniająca

  1. Diagnoza w procesie socjoterapii / Teresa Jadczak-Szumiło// Świat Problemów. - 2011, nr 4, s. 21-24
  2. Kompetencje socjoterapeutów / Joanna Kamińska// Świat Problemów. - 2011, nr 4, s. 25-28
  3. Kto może zostać szkolnym socjoterapeutą / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny. - 2012, nr 5, s. 18-21
  4. Propozycja programu socjoterapeutycznego / Krzysztof Nowakowski// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2012, nr 3, s. 46-49

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Artur Doliński (ostatnia modyfikacja: 07-05-2017 23:18)