SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka nauczania wychowania do życia w rodzinie |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-MWdż |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 75 | 5 | 45 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studentów do prowadzenia w szkołach zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Nabycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do projektowania i realizacji zajęć na różnych poziomach kształcenia.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii i podstaw seksuologii.
Historia edukacji seksualnej i wychowania seksualnego.
Wychowanie do życia w rodzinie – status przedmiotu.
Wychowanie do życia w rodzinie w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Podstawy prawne realizacji zajęć wychowanie do życia w rodzinie.
Edukacja seksualna w instytucjach pozaszkolnych.
Badania dotyczące wychowania do życia w rodzinie – postawy wobec przedmiotu i edukacji seksualnej w szkole, motywy uczęszczania, nauczyciele, podręczniki.
Konstruowanie programu edukacji seksualnej (wdż).
Cele i zadania szkolnej edukacji seksualnej na poszczególnych etapach kształcenia.
Warsztat pracy nauczyciela wdż.
Przygotowanie do lekcji.
Organizacja i metody pracy.
Materiały, środki i pomoce dydaktyczne.
Przegląd i analiza dostępnych podręczników i innych pomocy dydaktycznych.
Stosowanie aktywnych metod nauczania na zajęciach wychowania do życia w rodzinie.
Opracowanie i konstruowanie konspektów zajęć.
Diagnozowanie stanu wiedzy i potrzeb uczniów.
Nauczyciel wychowania do życia w rodzinie – kompetencje merytoryczne, metodyczne i społeczne.
Wymagania stawiane osobom realizujących zajęcia – wiedza, umiejętności, swoboda psychologiczna .
Specyfika relacji nauczyciel-uczeń na zajęciach wychowania do życia w rodzinie.
Etyka zawodowa nauczyciela wdż.
Wykład, wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, metoda projektów, analiza dokumentów, warsztaty metodyczne, gry dydaktyczne, inne metody aktywizujące, praca indywidualna, praca z mediami.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest udział we wszystkich formach zajęć . Warunkiem zaliczenia wykładu jest egzamin - test końcowy.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywne uzyskanie pozytywnej oceny konspektu lekcji, scenariusza zajęć oraz narzędzia ewaluacji.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładów i ćwiczeń.
1. Bieńko M., Izdebski, Z., Wąż, K., Edukacja seksualna w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Kraków 2016
2. Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy i Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (2012), Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, Warszawa: UNDP
3. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne, Lublin 2002
4. Chomczyńska-Rubacha M., Kryteria doboru celów szkolnej edukacji seksualnej, „Edukacja” 2003/1
5. Chomczyńska-Rubacha M. (red.), Role płciowe. Socjalizacja i rozwój, Łódź 2006
6. Dec-Pietrowska, Paprzycka E., Wychowanie do życia w rodzinie – raport przedmiotowy, w: Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. Tom 3, Warszawa 2016
7. Dec-Pietrowska J., Długołęcka A., Paprzycka E., Walendzik-Ostrowska A., Waszyńska K., Gender w edukacji seksualnej, w: Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak A. (red.), Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. Tom 1. O projekcie. Metodologia badań. Wprowadzenie teoretyczne, Warszawa 2016
8. Izdebski Z, Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków 2012
9. Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K, (Zbyt)młodzi rodzice, Warszawa 2011
10. Izdebski Z., Jaczewski A., Kocha, lubi, szanuje ..., Warszawa 1998
11. Izdebski Z., Wąż K. Edukacja seksualna. Potrzeba, oczekiwania społeczne, realizacja, Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 2011/1, 47-60
12. Kozakiewicz M., Pro i contra w planowaniu rodziny i wychowaniu seksualnym, Warszawa1989
13. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Warszawa 2006
14. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005
15. Sokoluk W., Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik metodyczny dla nauczycieli, Warszawa 2003
16. Walendzik-Ostrowska, Dec J., Pozytywne życie. O profilaktyce HIV/AIDS dla edukatorów, Kraków 2012
17. Wąż K., (2010), Rodzice w roli współrealizatorów szkolnego programu profilaktyki wczesnego rodzicielstwa, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 2, s. 233-255
18. Wroński R. (red.), Wychowanie prorodzinne. Przewodnik metodyczny, Tarnów 1998
19. Zielonka-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, Gdańsk 2010
1. Augustyn J., Wychowanie seksualne w rodzinie i szkole, Kraków 2015
2. Dec J., „Czym skorupka za młodu nasiąknie…”, czyli o stereotypach dotyczących seksualności w podręcznikach do „wychowania do życia w rodzinie”, [w:] Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, red. Lew-Starowicz Z., Waszyńska K., Poznań 2012
3. Dec-Pietrowska J., Walendzik-Ostrowska A., Męskość jako przedmiot narracji w wybranych podręcznikach do przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”. Przekazy jawne, ukryte i pominięte, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2015, T. 16
4. Dzierzgowska A., Rutkowska E. , Ślepa na płeć. Edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny, Warszawa 2008
5. https://www.ore.edu.pl/wydzialy/wychowania-i-profilaktyki/6529-nowy-pakiet-materialow-dla-nauczycieli-wdz
6. http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/229-raport-z-badania/opinie-i-oczekiwania-mlodych-doroslych-osiemnastolatkow-oraz-rodzicow-dzieci-w-wieku-szkolnym-wobec-edukacji-dotyczacej-rozwoju-psychoseksualnego-i-seksualnosci/1234-opinie-i-oczekiwania-mlodych-doroslych-osiemnastolatkow-oraz-rodzicow-dzieci-w-wieku-szkolnym-wobec-edukacji-dotyczacej-rozwoju-psychoseksualnego-i-seksualnosci.html
7. Rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typów szkół
8. Rozporządzenie z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (z późniejszymi zmianami)
9. Program Działania Konferencji na rzecz Ludności i Rozwoju (1994), Kair; Platforma Działania IV Światowej Konferencji w sprawach Kobiet (1995), Pekin; WHO (2002)
10. UNESCO (2009), International technical guidance on sexuality education, Vol. I – Rationale for sexuality education, Vol. II – Topics and learning objectives, Paris
Programy i podręczniki wychowania do życia w rodzinie
-
Zmodyfikowane przez dr Joanna Dec-Pietrowska (ostatnia modyfikacja: 08-05-2017 22:08)