SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Poradnictwo seksualne |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-PrSek |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawową problematyką dotyczącą poradnictwa seksualnego i rodzinnego, jego głównych obszarów, celów, metod i form realizacji. Pogłębienie wiedzy o zdrowiu seksualnym i reprodukcyjnym i czynnikach je warunkujących. Zapoznanie studentów z głównymi trudnościami i zaburzeniami dotyczącymi poszczególnych składowych seksualności człowieka oraz możliwościami udzielania pomocy w tym zakresie.
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii, poradnictwa oraz seksuologii.
Seksualność człowieka w cyklu życia
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne
Medycyna seksualna
Trudności i problemy związane z seksualnością człowieka w poszczególnych okresach życia człowieka
Ryzykowne zachowania seksualne
Rola seksuologa w poradnictwie seksualnym
Cele, zadania i rola poradnictwa seksualnego
Diagnozowanie oraz terapia zaburzeń i dysfunkcji seksualnych
Obszary poradnictwa seksualnego, jego podmiot i przedmiot
Obszary problemowe związane z płcią – interseksualizm, transgenderyzm, transseksualizm
Poradnictwo seksualne w odniesieniu do różnych orientacji psychoseksualnych
Poradnictwo seksualne a nietypowe zachowania seksualne
Poradnictwo w zakresie dysfunkcji i problemów seksualnych kobiet
Poradnictwo w zakresie dysfunkcji i problemów seksualnych mężczyzn
Poradnictwo dotyczące planowania rodziny
Poradnictwo związane z wykonywaniem testów w kierunku HIV
Poradnictwo w odniesieniu do normy i patologii seksualnej
Wykład, praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu wiedzy.
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektu (prezentacji wybranego zagadnienia programowego) oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.
1. Augustyn J., Integracja seksualna. Przewodnik w poznawaniu i kształtowaniu własnej seksualności, Kraków 2009
2. Beisert M., Pedofilia, Gdańsk 2011
3. Boczkowski K., Homoseksualizm, Warszawa 1988
4. Boczkowski K., Płeć człowieka, Warszawa 1988
5. Carroll J., Sexuality now. Embracing diversity, Belmont, USA, 2007
6. Długołęcka A. Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska (red.) Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość. Poznań 2012
7. Dułąk K., Świerszcz J., Przemoc i uwłasnowolnienie, Wsparcie psychologiczne dla osób LGBTQ, Warszawa 2013
8. Fornalik I., Dojrzewanie. Miłość. Seks. Poradnik dla rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną.” Warszawa 2010
9. Fornalik I., Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Poradnik dla specjalistów”, Warszawa 2010
10. Imieliński K.: Seksiatria, tom I i II, Warszawa
11. Imieliński K. (red.), Seksuologia biologiczna, Warszawa 1985
12. Izdebski Z., Ryzykowna dekada. Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Studium porównawcze 1997 – 2001 – 2006, UZ, Zielona Góra 2006
13. Iniewicz G., Mijas M., Grabski B. (red.), Wprowadzenie do Psychologii LGB. Wrocław 2012
14. Izdebski Z. (red.), Zagrożenia okresu dorastania, Zielona Góra 2008
15. Jaczewski A., Obuchowska I.: Rozwój erotyczny, Warszawa 1991
16. Kijak R., Seks i niepełnoprawność - doświadczenia seksualne osób niepełnosprawnych intelektualnie, Kraków 2010
17. King B., Human sexuality today, USA, 2005
18. Konieczny G., Lipniacki A., Piasek A., Rogowska-Szadkowska D.: Diagnostyka zakażenia HIV. Wskazówki dla osób pracujących w Punktach Anonimowego Testowania, Warszawa 2003
19. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2009
20. Rathus S., Nevid J., Fichner-Rathus Lois H., Human sexuality in a world of diversity, Toronto, Canada, 2004
Zmodyfikowane przez dr Joanna Dec-Pietrowska (ostatnia modyfikacja: 08-05-2017 21:45)