SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka interwencji kryzysowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka interwencji kryzysowej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-MIKr
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tatiana Maciejewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student odróżnia sytuacje kryzysowe od innych sytuacji trudnych w życiu człowieka. Opisuje podstawowe zasady prowadzenia interwencji kryzysowej. Odróżnia PTSD od innych następstw stresu traumatycznego. Konstruuje plan pomocy osobie w stanie kryzysu. Posiada umiejętność nawiązywania kontaktu wspierającego i udzielania wsparcia emocjonalnego osobie w trudnej sytuacji życiowej. Zna placówki i programy wspierające osoby w stanie kryzysu wywołanego różnymi doświadczeniami traumatycznymi. Poszukuje optymalnych rozwiązań problemów, rozwiązuje dylematy etyczne związane z pomaganiem osobom w kryzysie.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii i seksuologii.

Zakres tematyczny

Modele teoretyczne obrazujące stadia przebiegu kryzysu, fazy przeżywania i naturalnego rozwiązywania kryzysu:

kryzys jako utrata lub zachwianie równowagi;

kryzys jako zablokowanie lub brak strategii zaradczych,

kryzys jako zagrożenie koncepcji własnej osoby i tożsamości,

kryzys jako zagrożenie utraty sensu oraz utrwalonego systemu wartości,

kryzys jako moment zwrotny wymuszający konieczność zmiany życiowej.

Typy wydarzeń krytycznych, ich specyfika, właściwości, przyczyny i znaczenie dla jednostek- charakterystyka wydarzeń krytycznych, krytyczne wydarzenia a kryzysy emocjonalne.

Objawy i cechy kryzysu – analiza przykładów.

Analiza potencjału osoby w stanie kryzysu psychologicznego.

Sposoby i metody oddziaływania na ludzi w przeżywanych przez nich kryzysów – wsparcie społeczne, strukturalne i funkcjonalne; grupy samopomocy.

Teoria resilience.

Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w stanie kryzysu psychologicznego.

6-etapowy model interwencji kryzysowej.

Diagnozowanie syndromu PTSD.

Elementy diagnozy, nawiązania kontaktu, sposobów realizacji wyznaczonych celów ( rozpoznanie i ocena kryzysu, rozpoznanie i ocena stanów transkryzysowych).

Pierwszy kontakt z osobą w stanie kryzysu psychologicznego – warsztat.

Rozmowa i wywiad w interwencji kryzysowej.

Sposoby radzenia sobie z „trudnymi klientami” - warsztat.

Ośrodki interwencji kryzysowej.

Specyfika pomocy osobie w kryzysie.

Opis przypadku osoby w kryzysie: wskaźniki behawioralne, emocjonalne, poznawcze.

Analiza projektów pomocy osobie w kryzysie psychologicznym.

Sesje warsztatowe – symulacja interwencji kryzysowej.

Metody kształcenia

Dyskusja, metody aktywne, podające, poszukujące ( klasyczna metoda problemowa ), eksponujące ( metoda projektów i doświadczeń ).

Praca zespołowa - prezentacja wybranego systemu wsparcia osoby w kryzysie psychologicznym, przygotowanie projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, przygotowanie projektu pomocy osobie w stanie kryzysu i uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego.


 

Literatura podstawowa

James R., Gilliland B., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa, 2004

Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa. Warszawa, 2010

Pilecka B., Kryzys psychologiczny. Wybrane zagadnienia. Kraków, 2004

Kubacka-Jasiecka D., Mudryń K., (red.) Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna: nowe ujęcia i możliwości. Toruń, 2003

Kanel K., A guide to crisis intervention, Stanford, 2015

Roberts A., Crisis intervention and time-limited cognitive treatment, London, 2010

Literatura uzupełniająca

Wright N., The Complete Guide to Crisis & Trauma Counseling: What to Do and Say When It Matters Most!, CA, 2005

Herman Judith Lewis (1998). Przemoc: uraz psychiczny i powrót do równowagi Gdańsk, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne.

Leviton Sharon C., Greenstone James L. (2004). Interwencja Kryzysowa. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tatiana Maciejewska (ostatnia modyfikacja: 06-05-2017 11:58)