SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Poradnictwo i orzecznictwo psychopedagogiczne |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-POPs |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z aktami prawnymi z zakresu poradnictwa i orzecznictwa psychopedagogicznego i problematyką dotyczącą działań poradniczych. Przedstawienie sposobów zbierania i analizy informacji z zakresu poradnictwa i orzecznictwa psychopedagogicznego oraz umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy. Wskazanie podstaw prawnych działalności poradniczej. Omówienie procedur orzekania i opiniowania oraz udzielania porad. Kształtowanie podstawowych umiejętności udzielania porad i wsparcia w poradnictwie
Podstawy pedagogiki i psychologii
Konstytucyjne podstawy działalności poradniczej w Polsce
Przesłanki prowadzenia działalności poradniczej wynikające z Traktatu z Maastricht
Formy poradnictwa i orzecznictwa przewidziane w ustawie o systemie oświaty
Prawne aspekty funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych
Prawne otoczenie działalności poradniczej przedszkoli oraz szkół w Polsce
Regulacje prawne dotyczące osób i nauczycieli zajmujących się poradnictwem oraz orzecznictwem psychopedagogicznym.
Postępowanie diagnostyczne, profilaktyczne, terapeutyczne, psychoedukacyjne i doradcze.
Opiniowanie psychopedagogiczne: rodzaje opinii, odczytywanie i interpretacja opinii, rola opinii poradni psychologiczno-pedagogiczne w procesie edukacji, wykorzystanie opinii psychopedagogicznej w pracy nauczyciela
Formy i metody poradnictwa przewidziane w przepisach prawnych
Charakterystyka metod i technik wykorzystywanych w poradnictwie psychopedagogicznym:
- metoda obserwacji i możliwości jej zastosowania;
- technika wywiadu socjologicznego;
- socjometria
- badania ankietowe i wywiad behawioralny;
- ćwiczenia na rozpoznawanie przekonań;
- metody projekcyjne – case study;
- kreatywne techniki rozwiązywania problemów (mapa myśli, analiza SMART, analiza SWOT);
- aktywne słuchanie.
Znaczenie narracji w pracy z dzieckiem
metoda projektów, pogadanka heurystyczna, praca grupowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 06-05-2017 18:48)