SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo i orzecznictwo psychopedagogiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo i orzecznictwo psychopedagogiczne
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-POPs
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ernest Magda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z aktami prawnymi z zakresu poradnictwa i orzecznictwa psychopedagogicznego i problematyką dotyczącą działań poradniczych.  Przedstawienie sposobów zbierania i analizy informacji z zakresu poradnictwa i orzecznictwa psychopedagogicznego oraz umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy. Wskazanie podstaw prawnych działalności poradniczej. Omówienie procedur orzekania i opiniowania oraz udzielania porad. Kształtowanie podstawowych umiejętności udzielania porad i wsparcia w poradnictwie

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i psychologii

Zakres tematyczny

Konstytucyjne podstawy działalności poradniczej w Polsce

Przesłanki prowadzenia działalności poradniczej wynikające z Traktatu z Maastricht

Formy poradnictwa i orzecznictwa przewidziane w ustawie o systemie oświaty

Prawne aspekty funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych

Prawne otoczenie działalności poradniczej przedszkoli oraz szkół w Polsce

Regulacje prawne dotyczące osób i nauczycieli zajmujących się poradnictwem oraz orzecznictwem psychopedagogicznym.

Postępowanie diagnostyczne, profilaktyczne, terapeutyczne, psychoedukacyjne i doradcze.

Opiniowanie psychopedagogiczne: rodzaje opinii, odczytywanie i interpretacja opinii, rola opinii poradni psychologiczno-pedagogiczne w procesie edukacji, wykorzystanie opinii psychopedagogicznej w pracy nauczyciela

Formy i metody poradnictwa przewidziane w przepisach prawnych

Charakterystyka metod i technik wykorzystywanych w poradnictwie psychopedagogicznym:

- metoda obserwacji i możliwości jej zastosowania;

- technika wywiadu socjologicznego;

- socjometria

- badania ankietowe i wywiad behawioralny;

- ćwiczenia na rozpoznawanie przekonań;

- metody projekcyjne – case study;

- kreatywne techniki rozwiązywania problemów (mapa myśli, analiza SMART, analiza SWOT);

- aktywne słuchanie.

Znaczenie narracji w pracy z dzieckiem 

Metody kształcenia

metoda projektów, pogadanka heurystyczna, praca grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ernest Magda (ostatnia modyfikacja: 06-05-2017 18:48)