SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Streetworking jako forma pomocy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Streetworking jako forma pomocy
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-Str
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z głównymi założeniami, zasadami i celami alternatywnej i innowacyjnej formy pracy socjalnej jaką jest streetworking. Przygotowanie studentów do pracy z grupami i jednostkami marginalizowanymi w oparciu o metodę streetworkingu. Nabycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do projektowania i realizacji tego typu działań.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii, seksuologii

Zakres tematyczny

Streetworking/outreach a praca socjalna.

Historia streetworkingu na świecie i w Polsce.

Cele, zadania i zasady streetworkingu.

Rodzaje, formy i metody pracy w streetworkingu.

Sylwetka streetworkera.

Streetworking w odniesieniu do różnych jednostek i grup marginalizowanych.

Przygotowanie, konstruowanie i ewaluacja programów streetworkerskich.

Przegląd i analiza istniejących programów streetworkerskich.

Specyfika relacji nauczyciel-uczeń na zajęciach wychowania do życia w rodzinie.

Edukacja seksualna w instytucjach pozaszkolnych.

 

Metody kształcenia

Dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, metoda projektów, analiza dokumentów, warsztaty metodyczne, inne metody aktywizujące, praca indywidualna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny konspektu pracy programu streetworkerskiego oraz zaplanowania scenariusza dnia pracy.

Literatura podstawowa

1.      Bielecka E. (red.), Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2005.

2.      Chateauvert M., Sex Workers  Unite, 2014.

3.      Dec J., Poradnictwo dla osób z grup marginalizowanych – streetworking,  w: Studia Poradoznawcze nr 1, 2012.

4.      Dec J., Streetworking jako forma pracy z młodzieżą zagrożoną, dziećmi ulicy, w: Izdebski Z. (red.) Zagrożenia okresu dorastania, Zielona Góra 2008.

5.      Dec-Pietrowska J., Poradnictwo dla ludzi z "pogranicza". Idea streetworkingu, w: Zierkiewicz E., Ładyżyński A. (red.), Centrum i peryferie współczesnego poradnictwa Wrocław 2014.

6.      Dec J., Trębińska E., Swoisty charakter pomocy osobom świadczącym usługi seksualne, w: Siarkiewicz E. (red.) Niejednoznaczność poradnictwa, Zielona Góra 2004.

7.      Fontaine A. i in., Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie, http://www.praktycy.org/osos/osos_przewodnik_metodologiczny.pdf

8.      Gawrońska A., Streetworking jako praktyczne wykorzystanie metody Outreach, w: Praca Socjalna nr 1, 2010.

9.      Jęczeń J. i in. (red.), Streetworking: nowe wyzwania przed pracą socjalną, Sandomierz 2012.

10.    Łopata A., Przewodnik streetworkera, Katowice 2010.

11.    Michel M. (red.), Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011.

12.    Orłowski A., Szczepański T. (red), Przewodnik po problemach streetworkera – pedagoga ulicy, Warszawa 2012, osos_przewodnik_po_problemach_streetworkera-pedagoga_ulicy.pdf

13.    Ronatowicz W., Porembska, Streetworking formą pracy wśród osób świadczących usługi seksualne, w: R. Kowalczyk, M. Leśniak, Prostytucja. Studium zjawiska, Kraków 2013.

14.    Sokołowska, J., Szpunar, M., Wojciechowska, J., Wybrane problemy pracy socjalnej w mieście, Gdańsk 2013.

15.    Walendzik-Ostrowska, Dec J., Pozytywne życie. O profilaktyce HIV/AIDS dla edukatorów, Impuls, Kraków 2012

Literatura uzupełniająca

1.      Bielecka E., Działania interwencyjno-korekcyjne skierowane do dzieci i młodzieży wychowujących się na ulicy, w: Rejzner A., Szczepaniak P. (red), Terapia w resocjalizacji. Cz. 2, Ujęcie praktyczne , Warszawa 2009.

2.      Correlation, Outreach work among marginalised populations in Europe, Amsterdam 2007.

3.      Dec J., Streetworking, czyli praca z dziećmi ulicy w: Psychologia w Szkole, nr. 4, 2005.

4.      Dębski M., Adamska A., Podręcznik streetworkera bezdomności, Gdańsk 2012.

5.      Dziuban A., Ratecka A., Od wiedzy instytucji do wiedzy terenu – w stronę demokratycznego wytwarzania wiedzy na temat kobiet świadczących usługi seksualne, „Przegląd Humanistyczny”, 2012: 99-115.

6.      Frysztacki K. i in., Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego, Kraków 2011.

7.      Grant M., Playing the whore. The work of sex work, 2014

8.      Grotecka, M., Rżanek, K., Networking jako forma edukacji i profilaktyki w cyberprzestrzeni, w: Pedagogika społeczna 2/2010.

9.      Kowalczyk J. (red.), Rewitalizacja społeczna, współpraca międzysektorowa, streetworking: refleksje wokół realizacji pilotażowego Programu Rewitalizacji Społecznej "Pod parasolem Kazimierza", Kraków 2012.

10.    Kmiecik-Jusięga K., Bezpieczeństwo streetworkera. Cz. 3, Remedium nr 11, 2013.

11.    Kurzeja A., Dzieci ulicy : profilaktyka zagrożeń, Kraków 2008.

12.    Rekart, M., Sex-work harm reduction, w: Lancet 2005.

13.    Rżanek, K., Grotecka, M., Networking i streetworking w centrach handlowych - metody docierania do młodzieży i młodych dorosłych narażonych na komercyjne wykorzystywanie, w: Dziecko Krzywdzone nr 4,  2010.

14.    Rżanek, K., Grotecka, M. Partyworking w doświadczeniach Programu STACJA, w: Pedagogika Społeczna, 2/2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Joanna Dec-Pietrowska (ostatnia modyfikacja: 08-05-2017 22:39)