SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika specjalna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDD-PSP-W_pNadGenNUJTV |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów wieloaspektowej problematyki niepełnosprawności: ujęcie pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczne. Poznanie wspólnych i swoistych cech poszczególnych rodzajów niepełnosprawności oraz wspólnych i swoistych zasad edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Poznanie uwarunkowań i form integracji społecznej i edukacyjnej osób z niepełnosprawnością.
Od studenta oczekuje się podstawowej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej.
Wykłady
Pedagogika specjalna jako nauka – podstawy metodologiczne: miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk, historia dyscypliny, przedmiot, cel i zadania, systematyka (subdyscypliny). Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej. Podstawowa terminologia pedagogiki specjalnej. Znaczenie i zakres pojęcia dziecko z niepełnosprawnością. Psychospołeczna sytuacja dzieci z niepełnosprawnością – stadialność procesu adaptacji dziecka do niepełnosprawności. Problemy rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym – fazy procesu przystosowania rodziców do niepełnosprawności dziecka. Zasady i kierunki pomocy pedagogiczno-terapeutycznej dla dzieci z niepełnosprawnością oraz ich rodzin.
Ćwiczenia
Specyfika rozwoju, proces rehabilitacji i edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Dzieci z wadą wzroku – specyfika procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, funkcjonowania społecznego; zasady rehabilitacji, formy edukacji. Dzieci z wadą słuchu – charakterystyka rozwoju, procesu rehabilitacji oraz form edukacji. Dzieci przewlekle chore w środowisku rodzinnym, edukacyjnym oraz w placówce leczniczej (w szpitalu, sanatorium): charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i ich konsekwencji dla psychospołecznego funkcjonowania dziecka, zasady oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych. Dzieci z niepełnosprawnością ruchową: charakterystyka wybranych dysfunkcji narządu ruchu oraz ich wpływu na rozwój i proces edukacji dziecka, możliwości i zasady rehabilitacji.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz.
Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym, klasyczna metoda problemowa, metody aktywne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wyłady
Egzamin pisemny z problematyki wykładów i ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ćwiczenia
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania, aktywnego udziału w zajęciach, pracy zaliczeniowej oraz oceny z kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ocena ostateczna
Średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i z ćwiczeń.
1. Borkowska M., Derulska I., Eysymont-Barańska H., red., Dziecko z niepełnosprawnością ruchową: jak wspomagać rozwój psychoruchowy, Warszawa 2012.
2. Dykcik W., Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych, Poznań 2005.
3. Gorajewska D., red., Rodzina: normalność w niepełnosprawności, Warszawa 2007.
4. Korzon A., Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków 2010.
5. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
6. Kuczyńska-Kwapisz J., Kwapisz J., Rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących, Warszawa 1996.
7. Lipińska-Lokś J., Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych, Zielona Góra 2011.
8. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany: wybrane problemy, Warszawa 2001.
9. Maciarz A., Janiszewska-Nieścioruk Z., Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków, 2006
10. Majewski T., Tyflopsychologia rozwojowa, Warszawa 2002,
11. Nowicka A., Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych w szkole podstawowej, Kraków 2001.
12. Ochonczenko H., Czerwińska M., Garbat M., Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej, Zielona Góra 2011.
13. Pedagogika specjalna: różne poszukiwania – wspólna misja, Pamięci Profesora Jana Pańczyka, Warszawa 2009.
14. Piekut-Brodzka D.M., Kuczyńska-Kwapisz J., red., Pedagogika specjalna dla pracowników specjalnych, Warszawa 2009.
15. Pilecka W., red., Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży: perspektywa kliniczna, Kraków 2011.
16. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.
17. Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, Rzeszów 1997.
18. Szczepankowski B., Niesłyszący, głusi, głuchoniemi: wyrównywanie szans, Warszawa 1999.
19. Woynarowska A., Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie, Kraków-Gdańsk 2010.
20. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-05-2017 12:19)